همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

زندگی اجتماعی موجب کاهش وزن می شود

تحقیقات جدید پژوهشگران بر روی موش ها حاکی از آن است که یک زندگی فعال اجتماعی می تواند موجب سوزاندن چربی و کاهش وزن شود.

 به نقل از ساینس دیلی، دانشمندان دانشگاه ایالتی اوهایو در آمریکا می گویند بین میزان تماس های اجتماعی در محیط زندگی موش و وزن آن ارتباط وجود دارد.

در عصر حاضر چاقی مفرط در جوامع سراسر جهان درحال بدل شدن به یک مشکل عمده بهداشتی و اقتصادی است، اما تحقیقات دانشمندان می تواند راهبردهایی را بر اساس درمانهای متکی بر روابط اجتماعی ارائه دهد .
تحقیقات دانشگاه اوهایو در نشریه سوخت و ساز سلولی منتشرشده است.

به گفته پژوهشگران چربی دو نوع دارد که شامل چربی سفید که کار آن ذخیره انرژی است و چربی قهوه ای که انرژی می سوازند می شود.

درحالی که همه ما در بدن خود بافت چربی سفید داریم، چربی قهوه ای که برای کاهش وزن لازم است به سختی شکل می گیرد.

این محققان به سرپرستی پروفسور متیو دورینگ نشان داد تغییرات نسبتا کم در زندگی جسمی و محیط اجتماعی موش ها می تواند مقدار زیادی از چربی سفید را به چربی قهوه ای تبدیل کند.
گروه موش های آزمایشی - بر خلاف سایر موش هایی که زندگی ساکنی داشتند - در یک محیط زیستی 'غنی' زندگی می کردند. شمار آنها در هر گروه 15 تا 20 موش در ظرف های بزرگ بود که در آنها چرخ های ورزشی، تونل، کلبه، اسباب بازی های چوبی و یک هزارتو تعبیه شده بود.
این محیط نه فقط چالش های ذهنی بیشتری در برابر موش ها قرار می داد، بلکه همچنین تماس های اجتماعی میان آنها را بیشتر می کرد.

اگرچه هر دو گروه موش های معمولی و موش های ساکن در محیط غنی از غذای نامحدود و دقیقا همانند برخوردار بودند، تفاوت وزن آنها قابل توجه بود.
این تفاوت در نوع و ساختار چربی ذخیره شده در بدن موش منعکس شد.
دورینگ با ابراز شگفتی از از میزان چربی از دست رفته در موش های ساکن درمحیط غنی گفت: موش ها فقط پس از چند هفته زندگی در محیط غنی، به طور متوسط 50 درصد چربی سفید شکم خود را از دست داده بودند.
علاوه بر این وقتی موش ها با غذای پرچرب تغذیه شدند، موش هایی که محیط زندگی آنها با چالش همراه بود خیلی کمتر وزن اضافه کردند. دمای بالاتر بدن در این موش ها نشان داد که سوختن چربی ارزشمند قهوه ای بود که باعث کاهش وزن شد.

این پژوهشگران سال گذشته نشان داده بودند یک محیط اجتماعی محرک می تواند به بهبود سلامت مغز موش کمک کند. این حاصل تولید ماده ای به نام 'بی دی ان اف' (Brain-Derived Neurotrophic Factor) بود.

آنها اکنون دریافته اند که این ماده همچنین مسئول شروع فرآیندی است که چربی سفید را به چربی قهوه ای تبدیل می کند.

با این دانش، محققان می گویند که باید بتوان تغییراتی در سبک زندگی را توصیه کرد یا به طور مصنوعی روند تبدیل چربی در بدن را فعال کرد.

'BDNF ' در بدن انسان هم وجود دارد هرچند که تحقیقات درباره ارتباط میان مغز و چربی بدن هنوز در مراحل اولیه است.

هرچند معالجات دارویی ساده هنوز مشکل آفرین هستند و نمی توانند ارتباط مغز با چربی را هدف بگیرند اما پروفسور دورینگ امیدوار است برای تحریک تولید 'BDNF ' از جراحی خفیف استفاده کند.
با وجود انجام این آزمایش ها به روی موش، این یافته ها شناختی نسبت به ارتباط میان تنهایی و ناخوشی در انسان ها فراهم می کند، ارتباطی که به طور بالقوه افزایش اپیدمی چاقی مفرط با ظهور رسانه های اینترنتی و شبکه های اجتماعی به جای تماس های زنده و رو در رو را مرتبط می کند.

این تحقیقات پررنگ کننده این واقعیت است که تماس اجتماعی می تواند یک چالش باشد و حفظ شبکه ای از دوستان می تواند با فشار روحی همراه باشد.

این فشار برای بدن مفید است و باعث تولید ' BDNF ' و تبدیل چربی سفید به قهوه ای و مانع انباشت آن و چاقی می شود.

دورینگ امیدوار است که تحقیقاتش به آشنایی با تاثیر روانشناسی اجتماعی بر سلامتی در آینده کمک کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد