همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

راهکار جدید برای ترک دروغگویی

پژوهشگران دانشگاهی دریافتند: تحریک مغناطیسی بخشی از مغز، سهولت دروغگویی در افراد را تغییر می‌دهد.

فریبکاری احتمالا به اندازه تمدن انسانی سابقه دارد و انسان‌ها زمانی نه چندان طولانی پس از آن که شروع به برقراری ارتباط کردند، به رد و بدل کردن دروغ نیز پرداختند. احتمالا مدتی پس از آن نیز تلاش کردند تا دیگران را مجبور به گفتن حقیقت کنند. در این راه، فناوری‌های تازه گزینه‌هایی را نیز در اختیار آن‌ها قرار داد، از دستگاه پلیگراف (دروغ سنج) تا داروهای قدرتمند، و اکنون مطالعه جدیدی نشان می دهد که تداخل در عملکرد مغز نیز می‌تواند برای گفتن حقیقت کارساز باشد.

به گفته پژوهشگران استونیایی، تحریک بخشی از جلوی مغز، سهولت دروغگویی را تغییر می‌دهد. به کارگیری میدان مغناطیسی در قشر مخ پیش پیشانی جانبی و پشتی، منطقه‌ای درست پشت پیشانی، می‌تواند بر تقویت و یا کاهش دروغگویی اثرگذار باشد.

«اینگا کارتن» و «تالیس باخمن» بر روی 16 داوطلب کار کردند که حاضر شدند تحریک مغناطیس مغز (TMS) در مورد آنها به کار برده شود. این دستگاه می‌تواند برخی از بخش‌های مغز و نه بقیه آن را تحریک کند. تحریک مغناطیسی مغز (TMS) و تحریک‌های الکتریکی، برای مطالعه چندین جنبه پیچیده طبیعت انسان مانند پایبندی به اخلاق، حافظه و الگوهای یادگیری که می‌تواند بر اوتیسم تاثیر بگذارد، و حتی گفتار، استفاده می‌شود. این تحریک‌ها به صورت موقت با ناحیه‌های تحت تاثیر واقع شده، تداخل کرده و سبب می‌شود این بخش‌ها به گونه متفاوتی عمل کنند.

در این مطالعه، داوطلبان حاضر شدند تا قشر مخ پیش پیشانی جانبی و پشتی آنها، که به نظر می‌رسد در تصمیم‌گیری، اندیشه‌های پیچیده و فریبکاری دخالت دارد، مورد تحریک مغناطیسی مغز(TMS) قرار گیرد.

این بخش از مغز نیز همانند بسیاری از قسمت‌های آن، از دو بخش راست و چپ با وظایف متفاوت تشکیل شده است.

در این پژوهش، به داوطلبان دیسک‌های رنگی نشان داده شد و به آنها گفته شد که می‌توانند در مورد رنگ آنها راست یا دروغ بگویند. نیمی از داوطلبین در سمت چپ و نیمی دیگر در سمت راست مورد تحریک قرار گرفتند.

بنا بر اظهار پژوهشگران، هشت نفری که سمت چپ قشر مخ پیش پیشانی جانبی و پشتی آنها تحریک شد، بیشتر دروغ گفتند. افرادی که سمت راست قشر مخ پیش پیشانی جانبی و پشتی آنها تحریک شده بود، احتمال بیشتری داشت که راست بگویند. این آزمایش در حالی که بخش دیگری از مغز آنها تحریک می‌شد، تکرار شد، و آن ناحیه - لوب آهیانه‌ای- بر میزان راست‌گویی داوطلبین تاثیری نداشت.

این پژوهشگران در «Journal of Behavioural Brain Research» نوشتند که «انتخاب خودجوش به این که دروغ یا راست گفته شود، با تحریک مغز تحت تاثیر قرار می‌گیرد».

 ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد