همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

سگ‌ها، سرطان ریه را بو می‌کشند!

محققان آلمانی در پژوهش جدیدی نشان داده‌اند که می‌توان از توانایی بویایی سگ‌ها برای تشخیص نشانه‌های اولیه سرطان ریه استفاده کرد.

 این پژوهش که توسط محققان بیمارستان شیلهرهوئه در آلمان انجام شده، اولین مطالعه از این دست برای کشف این توانایی سگها محسوب می‌شود.

پژوهش جدید به دنبال این مسأله است که شاید بتوان از سگ‌ها برای شناسایی یک ترکیب آلی فرار در بازدم بیماران استفاده کرد.

شیوه‌های کنونی تشخیص، چندان قابل اطمینان نبوده و دانشمندان در حال تلاش برای استفاده از نمونه‌های بازدم بیماران درآزمایش‌های آینده هستند.

این شیوه بر شناسایی ترکیبات آلی فرار که به وجود سرطان مرتبط هستند، تکیه دارد. اگرچه کاربرد‌های فناوری مختلف بسیاری ایجاد شده‌اند، اما این شیوه هنوز برای کاربری در سطح بالینی سخت است چرا که بیماران نباید پیش از آزمایش سیگار کشیده یا غذا خورده باشند.

همچنین تحلیل نمونه‌ها زمان زیادی برده و خطر تداخل زیادی وجود دارد. به این دلایل هنوز ترکیبات آلی فرار خاصی برای سرطان ریه شناسایی نشده‌اند.

این محققان در آزمایش‌های خود از بیماران مبتلا به سرطان ریه، بیماری ریوی انسدادی مزمن و افراد سالم استفاده کرده و سپس سگهایی را که به این منظور آموزش داده بودند مورد استفاده قرار دادند.

این سگ‌ها توانستند 71 نمونه از 100 نمونه ممکن سرطان ریه را شناسایی کنند. آنها همچنین 372 نمونه از میان 400 نمونه سالم را نیز توانستند به درستی تشخیص دهند.

این آزمایش‌ها نشان داد که نشانه‌های ثابت این بیماری در تنفس انسان وجود داشته و حتی با وجود نمونه تنباکو یا غذا، قابل تشخیص است.

سرطان ریه، دومین شکل متداول سرطان در مردان و زنان در اروپا و سایر جهان بوده و سالیانه باعث مرگ 340 هزار تن در اروپا می‌شود. این بیماری همچنین عامل رایج‌ترین مرگ سرطانی در سراسر جهان به شمار می‌رود، از علائم خاصی برخوردار نبوده و تشخیص زودهنگام آن گاه به طور تصادفی صورت می‌گیرد.

 (ایسنا)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد