همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

افزایش بینندگان شبکه‌های ماهواره‌ای طی یک سال اخیر

 

 در پی انتشار نتایج نظرسنجی یکی از مراکز مهم افکارسنجى ملی  درباره «برنامه  هاى شبکه  هاى ماهواره  اى» که  در 31 شهر مرکز استان انجام شده، «آینده» بخش دیگری از نتایج این نظرسنجی را منتشر می کند.

نکته نگران کننده این گزارش که شاید از جمله عوامل برخوردهای فیزیکی اخیر با بشقاب های ماهواره بوده، میزان بینندگان ماهواره در شهرهاى مرکز استان در کشور نسبت به سال گذشته با افزایش 8 درصدى از 34 درصد به 42 درصد رسیده است. هم چنین میزان کسانى که در حد زیاد علاقه مند به تماشاى برنامه هاى ماهواره هستند با افزایش 6 درصدى از 28 درصد به 33 درصد رسیده است و کسانى که اصلاً علاقه اى به تماشاى ماهواره ندارند با کاهش 5 درصدى از 40 درصد به 35 درصد کاهش یافته است.

اما نکته جالب آن که برخلاف تصور برخی تحلیلگران رسمی، این نظرسنجی نشان می دهد در حال حاضر میزان رجوع به شبکه هاى ماهواره اى در شهرهاى مرکز استان با بینندگان ماهواره در شهر تهران برابرى مى کند.

از نظر پاسخگویان اقدامات ذیل در کاهش تمایل مردم به تماشاى ماهواره در حد زیاد و خیلى زیاد مؤثر است: افزایش کیفیت، تنوع و جذابیت برنامه های صداوسیما، توجه به نیازهاى مردم در تولید برنامه ها و تخصصى شدن شبکه هاى داخلى.

 70 درصد پاسخگویان مهم ترین اهداف شبکه هاى ماهواره اى را اهداف ضد فرهنگى، تضعیف دین و ایجاد اغتشاش در کشور دانسته اند. برخى مواردى که پاسخگویان ذکر کرده اند عبارتند از: گمراه کردن جوانان، تهاجم فرهنگى، تضعیف دین، اغتشاش در کشور، ترویج بى بندوبارى، منفعت مادى، انحراف اخلاقى، از بین بردن خانواده و از بین بردن اتحاد.

 مهم ترین پیشنهاد پاسخگویان براى استفاده کمتر مردم از ماهواره عبارتست از: تنوع برنامه ها، توجه به کیفیت، توجه به شادى و سرگرمى، جذابیت و «بیان واقعیت».

جذابیت و تنوع برنامه هاى ماهواره رو به افزایش است
رویکرد فرهنگى شبکه هاى ماهواره اى در مقایسه با جذابیت کم برنامه هاى رسانه ملى، مهم ترین دلیل افزایش رویکرد مردم به ماهواره مى باشد. در حال حاضر در حدود 70 شبکه فارسى ماهواره اى وجود دارد که پرمخاطب ترین آن ها، فارسى وان (نمایش فیلم) و شبکه من و تو (سرگرمى و تفریحى) مى باشد. 23 درصد از کل پاسخگویان، بیننده فارسى وان و 19 درصد، بیننده من و تو هستند.

اگرچه شبکه بى.بى.سى فارسى با رویکرد سیاسى 21 درصد بیننده دارد اما مهم ترین رویکرد مردم به ماهواره، برنامه هاى فرهنگى اجتماعی آن مى باشد که جدول مقایسه تی زیر نیز بر آن تاکید می کند:

mahvareh_amar65.jpg

قابل توجه است که حدود 70 درصد همین پاسخگویان، برنامه هاى ماهواره را در بعد فرهنگى و دینى «مخرب» دانسته اند و باعث اغتشاشات سیاسى قلمداد کرده اند. اما با این حال 60 درصد اذعان داشته اند برنامه هاى ماهواره باعث شاد شدن روحیه مردم مى شود!

یعنى بییندگان ماهواره در غیاب برنامه هاى جذاب و متنوع در رسانه ملى به ناچار به سمت ماهواره سوق پیدا مى کنند.

آینده

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد