همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

عجایب هفتگانه صنعت+عکس

سال‌ها پس از اینکه دریانوردان و ماهیگیران راه خود را برای بازگشت به ساحل گم کنند و در امواج مخوف دریا غرق شوند، مهندس بریتانیایی رابرت استیونسن موفق به طراحی و ساخت یکی از بزرگ‌ترین فانوس‌های دریایی جهان یعنی فانوس دریایی بل راک شد.
کشتی بزرگ، پل بروکلین، فانوس دریایی بل راک، شبکه فاضلاب لندن، کانال پاناما، راه‌آهن اقیانوس آرام وگودال عظیم هور دام به عنوان برترین‌ها و عجیب ترین‌های طراحی صنعتی بشر شناخته شده‌اند.

ساخت و ایجاد تمام موارد بالا در عصر کنونی امری امکان‌پذیر و دست یافتنی است اما بیشتر این وقایع در زمان انقلاب صنعتی رخ داده است.

اولین کشتی ساخته شده با استفاده از فلزات

ساخت این کشتی بزرگ در قرن ۱۹ انجام شد. زمانی که تجار دریافتند که کشتی‌های چوبی گذشته نیاز آنها را برای پیمودن مسافت‌های طولانی نظیر اقیانوس‌پیمایی برآورده نمی‌کنند.

کشتی‌ها و قایق‌های چوبی پس از برخورد به امواج سهمگین اقیانوس، شکسته می‌شدند و ساکنان و اموال تجار از بین می‌رفت. به همین خاطر سرمایه داران آن‌زمان به فکر افتادند تا از فلز در ساختن اسکلت کشتی استفاده کنند.
پل بروکلین


پل بروکلین یک پل معلق در نیویورک آمریکاست که بروکلین و منهتن را به هم متصل می‌کند. پل بریج در سال ۱۸۷۰ ساخته شد و با طول ۱۸۲۵ متر از قدیمی‌ترین پل‌های مدرن دنیا به حساب می‌آید.پیچیدگی سازه پل که جزیره منهتن را با همسایه‌اش، محله بروکلین مرتبط می‌سازد، موجب شد بیش از ۲۰ نفر در طول ۱۳ سال زمان ساخت آن، جان خود را از دست بدهند. هزینه ساخت پل بیش از ۱۵ میلیون دلار بود.
فانوس دریایی بل راک


سال‌ها پس از اینکه دریانوردان و ماهیگیران راه خود را برای بازگشت به ساحل گم کنند و در امواج مخوف دریا غرق شوند، مهندس بریتانیایی رابرت استیونسن موفق به طراحی و ساخت یکی از بزرگ‌ترین فانوس‌های دریایی جهان یعنی فانوس دریایی بل راک شد.
شهر زیرزمینی (شبکه زیرزمینی فاضلاب لندن)


پس از پیشرفت تکنیک شبکه‌های آبرسانی، ساختن شبکه‌های دفع فاضلاب نیز مورد توجه قرار گرفت. تا نزدیک ۱۰۰سال پیش بیشتر گنداب روها و به ویژه کانالهای فرعی فاضلاب به صورت رو باز ساخته می‌شدند. پس از آشکار شدن اثر این قبیل کانال‌ها در پخش بیماری‌های واگیردار کوشش به عمل آمد که تمام گنداب روها و فاضلاب روها در زیر زمین ساخته شوند.
کانال پاناما


کانال پاناما با طول۸۰ کیلومتراقیانوس اطلس و اقیانوس آرام را به هم متصل کرده است. این کانال در پایین‌ترین سطح ممکن بین دامنه هاى سرزمین کوهستانى و باریکى که آمریکاى شمالى و جنوبى را به هم وصل کرده، احداث شده است. این آبراه که در جریان یکی از بزرگ‌ترین و دشوارترین پروژه‌های مهندسی در جهان ایجاد گشته است یکی از سرشناس‌ترین و مهم‌ترین آبراه‌های جهان است. ایجاد این آبراه ۷۷کیلومتری با دشواری‌های بسیاری همراه بود، به نحوی که پس از پایان کار در مجموع ۲۷۵۰۰ کارگر جان خود را از‌دست داده بودند.
خط آهن صلح


پیش از پیدایش راه‌آهن، مردم فاصله بین سواحل شرقی و غربی ایالات متحده آمریکا را با اسب طی می‌کردند. در سال ۱۸۶۹ میلادی، شبکه خطوط راه‌ آهن غرب و شرق، در محلی به نام «پرومونتوری پوینت» در ایالت یوتا، به هم رسیدند و بدین‌ترتیب غرب و شرق قاره آمریکای شمالی به یکدیگر متصل شد.
سد رودخانه کلرادو در دره سیاه


رودخانه کلورادو از دو کشور مکزیک و آمریکا و از پنج ایالت یوتا، آریزونا، نوادا، کلورادو و کالیفرنیا عبور می‌کند. وزن تقریبی این سد به بیش از شش میلیون و ششصد تن می‌رسد و از نوعی بتون ثقیل و چگال ساخته شده که در پشت آن فشار آب حاصل از نیروی گرانشی زمین و نیروی منحنی افقی وارد می‌شود.

تابناک

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد