همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

76 درصد معتقدند هدفمندى یارانه ها باعث افزایش قیمت ها شده

آینده : در حالی که بیش از هفت ماه از اجرای قانون مهم هدفمندی یارانه ها می گذرد، تا کنون مطالبی که چه در تایید و چه نقد این قانون و اجرای آن بیان شده، بعضا با نگاه تبلیغاتی یا سفید و سیاه نمایی همراه بوده، حال آن که پی بردن به نقاط قوت و ضعف این قانون مهم و تاثیرگذار در زندگی مردم، نیازمند نظرسنجی های مداوم و علمی است تا دائما از مردم نقاط مختلف کشور بازخورد بگیرد و به اصلاح نقاط ضعف بپردازد.

به گزارش خبرنگار «آینده»، آنچه در ادامه می آید، خلاصه نظرسنجى یک نهاد رسمی درباره هدفمند کردن یارانه ها در شهر تهران  است که البته در ماه های گذشته و آغازین اجرای این قانون انجام شده و نکات جالبی از دید تهرانی ها  به کلیت هدفمندى یارانه ها، تورم ناشی از آن، امکان پس انداز یارانه و نیز امید مردم به موفقیت و تداوم هدفمندى یارانه ها در آن آمده است.
طبق این نظرسنجی، مهم ترین منبع کسب اطلاع پاسخگویان درباره قانون هدفمند کردن یارانه ها، صدا و سیما (76 درصد) مى باشد. دوستان و آشنایان 9 درصد و روزنامه ها 8 درصد و اینترنت 4 درصد در رده هاى بعدى مى باشد.
 
از بین کسانى که یارانه به حسابشان واریز شده (77 درصد کل پاسخگویان)، 41 درصد تمام آن را خرج کرده، 37 درصد پس انداز کرده اند و 22 درصد بخشى از آن را پس انداز کرده اند.

 62
درصد معتقدند با اجراى قانون هدفمندى یارانه ها و افزایش قیمت ها، بیشتر مردم توان پرداخت هزینه ها را حتى با کم کردن مصرفشان نخواهند داشت. 33 درصد با این نظر مخالف و کاملاً مخالف هستند.
 76
درصد معتقدند هدفمندى یارانه ها باعث افزایش قیمت ها شده است. 20 درصد گفته اند تاثیرى نداشته و 4 درصد گفته اند کاهش یافته است.
 65
درصد در حد زیاد و خیلى زیاد و 28 درصد در حد کم و خیلى کم معتقدند هدفمندى یارانه ها بر اصلاح الگوى مصرف جامعه تأثیر دارد.
 31
درصد معتقدند دولت پس از اجراى هدفمندى یارانه ها در حد زیاد و خیلى زیاد بر قیمت ها نظارت داشته است. 46 درصد این نظارت را در حد کم و خیلى کم مى دانند و 18 درصد گفته اند اصلاً نظارت نداشته است.

 43
درصد معتقدند با دریافت یارانه نقدى در هزینه هاى خانوار در حد زیاد و خیلى زیاد صرفه جویى خواهد شد. 40 درصد در حد کم و خیلى کم به این مسأله معتقدند.
 54
درصد میزان برابرى افزایش هزینه هاى خانوار را با یارانه هاى دریافتى در حد کم و خیلى کم و 12 درصد در حد زیاد و خیلى زیاد مى دانند. 31 درصد معقدند اصلاً برابرى نمى کند.
 36
درصد در حد زیاد و خیلى زیاد و 42 درصد در حد کم و خیلى کم به تداوم طرح پرداخت یارانه نقدى امیدوار هستند.
 40
درصد در حد زیاد و خیلى زیاد و 39 درصد در حد کم و خیلى کم به موفقیت هدفمندى یارانه ها امیدوار هستند.
 29
درصد معتقدند دولت براى برخورد با تخلف در زمینه افزایش قیمت ها در حد زیاد و خیلى زیاد راهکارهاى مناسبى را پیش بینى کرده است. 46 درصد پیش بینى دولت را در این زمینه کم و خیلى کم دانسته اند.
 76
درصد نحوه اطلاع رسانى صدا و سیما را در خصوص قانون هدفمندى یارانه ها در حد زیاد و خیلى زیاد و 17 درصد در حد کم و خیلى کم دانسته اند.
با توجه به نظرسنجى هاى مشابه، اکثریت افکار عمومى نسبت به ضرورت اجراى قانون هدفمندى یارانه ها و اجراى مناسب آن توسط دولت اذعان دارند اما ترس و نگرانى از گرانى و تورم در آینده، بر اظهارنظرهاى آن ها پیرامون تداوم و موفقیت این قانون، سایه افکنده است. اطلاع رسانى بیشتر و کنترل و نظارت بر ابعاد مختلف طرح توسط دولت، این نگرانى ها را کاهش خواهد داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد