همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

دانشمندان، خون را به کام پشه‌ها زهر می‌کنند!

 

بیوشیمیدانان دانشگاه آریزونا در تلاش برای کنترل بیماری مالاریا دریافته‌اند که در صورتی که پروتئین‌های خاص در خون مختل شوند، پشه‌ها پس از خوردن خون، خیلی زود می‌میرند.

 دانشمندان از مدت‌ها قبل برای محدود کردن دامنه بیماری مالاریا، از راه‌های مختلف تلاش کرده بودند و این بار توانستند راه‌حلی ژنتیکی پیدا کنند که توانایی پشه‌ها برای هضم خون را متوقف می‌کند.

محققان در پژوهش خود یک فرآیند سلولی موسوم به انتقال وزیکول را که پشه‌ها با آن به آزادسازی آنزیم‌های هاضم در روده می‌پردازند، مسدود کردند. این امر باعث شد که این حشره طی دو روز پس از خوردن خون، بمیرد.

دانشمندان این دستاورد را فوق‌العاده خوانده‌اند چرا که در این مرحله می‌توان از انتقال بیماری به نفر بعدی جلوگیری کرد.

این محققان پیش از این دریافته بودند که فرآیند خونخواری، چالش متابولیکی بزرگی برای پشه‌های ماده محسوب می‌شود.

به گفته این دانشمندان، تنها پشه‌های ماده هستند که از خون انسان و حیوان تغذیه می‌کنند چرا که برای فرآیند تولیدمثل به پروتئین فراوان نیاز دارند.

بنابر پژوهش‌های پیشین، در صورتی که پشه ماده به میزان لازم منبع غذایی پیدا کرده و در این میان کشته نشود، می‌تواند تا سه هفته زندگی کرده و بیش از 500 تخم تولید کند.

این پژوهش مسلما می‌تواند ابزاری موثر برای کمتر کردن جمعیت پشه‌ها باشد.

محققان در حال حاضر در حال بررسی راههای انتقال این بمب ژنتیکی به پشه‌های دیگر هستند. در صورتی که این پژوهشگران بتوانند این نسخه را در یک مولکول با قابلیت افشاندن یا به شکل قرص قرار دهند، وعده غذایی پشه‌ها، آخرین وعده آنها خواهد بود.

ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد