همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

امریکا جنوبی

هفت شهر طلایی امپراتوری کروگا+گزارش تصویری

هیچکس شهرهایی را که در قصه‌ها از آن سخن رفته بود، به چشم خود ندید. به همین دلیل، استعمارگران تصمیم گرفتند مشابه آنها را بنا کنند. همه اعم از سرخپوستان، سیاهان و اسپانیاییها...

 ساکنان سرخپوست امریکای لاتین پیش از ورود استعمار غرب در قرن پانزدهم میلادی، افرادی بدوی و بی تمدن نبودند. تاریخ نشان می‌دهد زمانی که "کریستف کلمب" برای نخستین بار در سال 1492 میلادی پای در قاره نو نهاد، مردم آن سامان تحت حکومت اقوامی‌چون آزتکها از درجه بالایی از فرهنگ و تمدن بهره می‌گرفتند اما به دلیل اعتقاد بسیار به جادو و دنیای ماوراءالطبیعه به سرعت در برابر مهاجمان خشن و بی رحم اسپانیایی که معماریهای طلایی و نقره ای شهرهای منطقه ، عنان صبر و اختیار از کفشان ربوده بود، سر تسلیم فرود آوردند. بنا به اسناد تاریخی، ناحیه پوتوسی در مکزیک در آن زمان،دارای بزرگترین مجتمع صنعتی جهان بود که به کمک مجموعه ای از آسیابهای آبی، به کار استخراج سنگ معدن نقره اشتغال داشت. این وضعیت با ورود استعمار رونق بیشتری گرفت. اماکنی نظیر "کاسا د لا موندا"، کلیسای "سان لورنزو"، "خانه های اشرافی"، محله های "میتایوس" و "سرا ریکو" حاصل این دوران است.

 

 

گنجینه های استعمار: گنجینه های استعمار مکزیک عنوان یک اثر طلایی است که در نتیجه 35 سال کار جمع آوری اسناد و ثبت تاریخ مکزیک به وسیله عکاسان "خویا ادیتوریال" تدوین شده است. آنان با این اقدامشان، یک قصه را از طریق واقعیتهای 7 شهر طلایی دوران امپراتوری کروگا روایت کرده اند.

 

 

هفت شهر طلا: قصه شهرهای طلایی از اواخر قرن هفتم میلادی با فتح اندلس بدست مسلمانان از جمله شهر مریدا در جنوب اسپانیا رایج شد. بنا به حکایات، هفت اسقف شهر در آن هنگام از محل گریختند تا از گنجینه های شهرهای طلایی حفاظت کنند. چند قرن بعد،‌قاره امریکا توسط "کریستف کلمب" فرستاده دربار اسپانیا کشف شد و در آنجا بود که نجات یافتگان از این سفر دراز و دشوار دریایی، از وجود هفت شهر ساخته شده با طلا در قاره امریکا آگاه گشتند. تصویر، معدن طلای گوادالوپه را در گواناخواتو مکزیک نشان می‌دهد که امروز به زمین گلف تبدیل شده است.

 

 

نخستین کاشفان: نخستین اسپانیاییهایی که در آرزوی کشف اسطوره ها و ثروتهای بزرگ وارد قاره امریکا شدند، در جست وجوی هفت شهر قیمتی، شمال مکزیک را در نوردیدند. تصویر: سیلوهای "سانتا مونیکا" در تاکوالچه واقع در منطقه زاکاتکاس مکزیک.

 

 

تبدیل رویا به واقعیت: هیچکس شهرهایی را که در قصه ها از آن سخن رفته بود، به چشم خود ندید. به همین دلیل، استعمارگران تصمیم گرفتند مشابه آنها را بنا کنند. همه اعم از سرخپوستان، سیاهان و اسپانیاییها دست بکار شدند تا آنچه را که اربابان سفیدپوست اسپانیایی می‌خواستند را با ایجاد هفت شهر طلایی از رویا به واقعیت مبدل سازند. تصویر: مرکز حکمرانی موسوم به "آسیندا پئوتیوس" در سان لوییس پوتوسی در مکزیک.

 

 

اوج زیبایی: این بار، قصه ها به واقعیت پیوست. ساختمانهایی در اوج زیبایی و کارکرد در سرزمینهای شمال مکزیک بنا نهاده شد و این عکسها، ثمره این تلاش ارزشمند است. تصویر، خانه های مسکونی گواناخواتا را با برج بازار هیدالگو در روبروی آن نشان می‌دهد.

 

 

روستاهای جادویی: چهار شهر از مجموعه هفت شهر طلایی که در کتاب گنجینه های استعماری مکزیک از آن سخن رفته است، از سوی یونسکو به عنوان میراث تاریخ بشریت به ثبت رسیده اند و در این میان، 9 نقطه به دلیل ارزش ویژه تاریخی به عنوان روستاهای جادویی شناخته می‌شوند. تصویر نمایی از دیوارهای تاریخی عظیم این مناطق را نشان می‌دهد.

 

 

مسیحی شدن سرخپوستان: کروگا، اولین کسی بود که توجهش را به وضعیت سیاسی و مذهبی سرخپوستان جلب کرد. او به سیاست مسیحی کردن سرخپوستان روی آورد و شکل اولیه ای از کلیسا را بنا نهاد. او به این ترتیب به عنوان محافظ سرخپوستها شناخته شد. تصویر مناره های کلیسایی را از دوران او در پارانگاتیکوتیرو نشان می‌دهد.

 

 

عالیجناب باسکی: ده سال پس از سقوط تنوچتیتلان، یک قاضی عالیرتبه از باسک اسپانیا به نام "کروگا" به قاره نو یا همان امریکا قدم نهاد. اولین اقدام او، به گفته اسپانیاییها، محاکمه پیشینیان خود به خاطر بدرفتاری با سرخپوستان بود. سلسله اقدامات او و نمودار حرکتش در مکزیک بعدها به عنوان "راه عالیجناب کروگای باسکی" معروف شد. این راه در واقع بخشی از تاریخ درخشان قوم آزتک را در امریکای مرکزی به نمایش می‌گذارد. در تصویر، یک نقاشی را از دوران حضور قاضی باسکی در سرزمین آزتکها موسوم به "تاریخ میچواکان" می‌بینید.

 

 

 

بیمارستان پاک نیت: کروگا با درآمدی که بدست آورد، اولین نقطه آرمانی خویش را با نام "بیمارستان مردم پاک نیت" بنا نهاد، جایی که در آن از زوایای مختلف همچون بهداشت و همبستگی به مردم سالخوره و ناتوان کمک می‌شد. در تصویر، خانم بئاتریز اورتگا روئیز یکی از ساکنان ایالت سان لورنزو و از اعقاب مردمان آن دوران را می‌بینید.

 

 

آگاهی از حقوق: سندی که در سال 1534 اجازه به بردگی کشیدن سرخپوستان را می‌داد، یک سال بعد با انتشار اعلامیه "آگاهی از حقوق" توسط کروگا ملغی اعلام شد. این اعلامیه یک اقدام بنیادی در زمینه برقراری عدالت در قاره امریکا بود. تصویر، لباسهای سنتی زنان را در منطقه پورهپچاس مکزیک نشان می‌دهد. رنگ و نقش این لباسها برگرفته از دوران درخشان پوتوسی است.

 

 

معمار جوامع نوین سرخپوست: کروگا به سبب خدماتش به مسیحیت، از سوی پاپ از درجه قاضی بلندپایه به اسقف میچواکان ارتقا یافت اما این کار تغییری در فعالیتش به عنوان معمار جوامع نوین سرخپوست ایجاد نکرد. او در مقام اسقفی نیز به تداوم ایجاد جامعه آرمانی خویش می‌اندیشید و در این راه بسیار تلاش کرد. تصویر: کلیسای پوماکوران، جایی که کروگا فعالیت داشت.

 

 

راه کروگا: تاکنون مولفان گوناگون تلاش کرده اند تا مسیری را که کروگا در منطقه "میچواکان" مکزیک پیمود و در جریان آن به تبلیغ مسیحیت پرداخت، ترسیم کنند و در این زمینه، 11 نقشه راه را تهیه کرده‌اند. کروگای اسپانیایی که در سال 1470 تولد یافته بود، در سال 1565 درگذشت و به دلیل فعالیتهایش به پاسدار بزرگ حقوق و نخستین اسقف جامعه سرخپوستان شهرت یافت. تصویر: ماهیگیران جزیره خانتزیو مکزیک در حال استفاده از تورهای پروانه ای، جایی که هنوز ریشه در تاریخ آزتکها و پوتوسی دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد