همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

قران و رنگ زرد

رنگ، رنگ شناسی و روان شناسی رنگ از جمله هنرها و فنون بسیار مهم و کارآمدی است که امروزه سکه رایج شده است. از این پس، در هر شماره ای از نشریه آشنا که به دیدارتان می آید، از منظر قرآن، به یکی از رنگ ها می پردازیم.

1. رنگ زرد

به رنگ زرد در 5 آیه از آیات قرآن مجید اشاره شده است:

الف. گاو زرد رنگ خالص

فردی از بنی اسرائیل کشته شد و قاتل او معلوم نبود. از این رو، پیش حضرت موسی علیه السلام آمدند و درخواست کردند که قاتل را از روی علم غیب خویش معرفی نماید.
حضرت موسی علیه السلام از ناحیه خداوند به آنان گفت: شما گاوی ذبح کنید و زبان آن را بر مقتول بزنید، مقتول زنده شده و قاتل خود را معرفی می نماید. ولی آن ها در تعیین گاو بهانه گیری کردند (ایرادهای بنی اسرائیلی!).
گفتند: ای موسی از خدا بپرس چگونه گاوی است.
گفت: خداوند می فرماید: گاوی است نه پیر و نه جوان، بلکه میانه سال.
گفتند: رنگ آن چگونه است؟
گفت: رنگ آن زرد درخشنده که بینندگان را به سرور می آورد.
گفتند: توضیح بیش تری بده!!
گفت: خداوند می فرماید: گاوی است که برای شخم زدن زمین و آب کشیدن از چاه آماده نشده و از هر عیبی پاک و رنگ آن زرد خالص است.
در تمام بنی اسرائیل تنها یک گاو با این خصوصیات پیدا کردند و به قیمت گران خریدند و با ذبح گاو، قاتل شناخته شد و به مجازات رسید. (بقره: 69)

ب. زراعت و باغ زرد و خشک

از آن جا که در آیات گذشته، سخن از بادهای پر برکت در میان بود که موجب باران های رحمت آفرین می شد، در این آیه شریفه، اشاره به بادهای زیان بار شده که اگر بادهای داغ و سوزان و یا سرد و خشک و یا توام با سموم فرستاده شود و به دنبال آن، زراعت و باغ، زرد و پژمرده شود، افراد ضعیف و کم ظرفیت، به خاطر این که زندگی آنان موقتا گرفتار مشکلاتی شده، فریادشان بلند می شود و زبان به کفر می گشایند. (روم: 51)

ج. گیاه زرد بی روح

در این آیه به یکی از آثار عظمت خداوند یعنی «مراحل حیات گیاه » اشاره شده است. در آغاز قطره های حیات بخش باران از آسمان نازل می شود و سپس در درون زمین ذخیره شده و به صورت چشمه ها و قنات ها و چاه ها بیرون می آید. آن گاه «هزاران رنگ » از گیاهان از این «آب بی رنگ » به وجود می آید. پس از آن، گیاه خشک می شود به گونه ای که آن را زرد و بی روح می بینی. تندباد از هر سو می وزد و آن را که سست شده است از جا می کند، سپس خداوند آن را درهم می شکند و خرد می کند.
آری، در این ماجرا تذکر و یادآوری برای صاحب فکر و اندیشه است. (زمر: 21)

د. گیاه زرد و خشک

در این آیه شریفه، به بی اعتباری زندگانی دنیا اشاره شده و این که زندگی دنیا، تنها بازی و سرگرمی، تجمل پرستی، تفاخر در میان شما و افزون طلبی در اموال و فرزندان است.
سپس با ذکر یک مثال، آغاز و پایان زندگی دنیا را در برابر دیدگان انسان ها مجسم ساخته و این که زندگانی دنیا، همانند بارانی است که از آسمان نازل می شود و چنان زمین را زنده می کند که گیاهانشان، زارعان را در شگفتی فرو می برد، سپس خشک می گردد، به گونه ای که آن را زرد رنگ می بینی، سپس در هم شکسته و خرد و تبدیل به کاه می شود!... (حدید: 20)

ه. شتر زرد رنگ

در آیه قبل، جرقه های آتش دوزخ، از نظر حجم به کاخ بزرگ تشبیه شده و در این آیه شریفه، از نظر کثرت و رنگ و سرعت حرکت و پراکنده شدن به هر سو، به گروهی از شتران زرد رنگ تشبیه شده که به هر سو روانند.
جایی که جرقه های آتش دوزخ، این چنین باشد، پیداست که خود آن آتش سوزان چگونه است و در کنار آن چه عذاب های دردناک دیگری برای کافران و گناه کاران، قرار گرفته است. خداوند همه ما را به رحمت و لطفش از آن حفظ کند. (مرسلات: 32)
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد