همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

چه اتفاقی برای خاطرات یک یا دو سالگی ما می‌افتد؟

چه اتفاقی برای خاطرات یک یا دو سالگی ما می‌افتد؟

شاید خاطرات زیادی از کودکی خود به یاد بیاورید،‌ اما بعید است که خاطره‌ای از سنین 1،‌ 2 یا حتی 3 سالگی خود داشته باشید. البته وقتی کم‌سن‌تر بودید،‌ هنوز خاطرات آن سال‌هارا به یاد می‌آوردید. عجیب نیست؟
 اولین خاطره‌ای که از دوران کودکی خود به یاد می‌آورید چیست؟ دقیقا به چه سنی مربوط می‌شود؟ اولین خاطره شما هر چه که باشد،‌ بسیار بعید است که به زودتر از سه یا چهار سالگی شما برگردد،‌ چون به دلیل پدیده‌ای که فراموشی کودکی نامیده می‌شود،‌ بزرگسالان نمی‌توانند خاطرات سال‌های اولیه زندگی خود را به یاد آورند. در واقع به نظر می‌رسد که خاطرات سال‌های اول کودکی ناپدید می‌شوند یا با گذر زمان در خاطرات دیگر محو می‌شوند.

به گزارش دیسکاوری، محققین برای بررسی این پدیده، در یک مطالعه طولی، 140 کودک را در گروه‌های سنی مختلف چندین بار ملاقات کردند و هر بار از آن‌ها در مورد اولین خاطره کودکی که به یاد می آوردند سوالاتی کردند. آن‌ها می‌خواستند بدانند بین پاسخی که یک کودک امسال به این سوال می‌دهد با پاسخی که دو سال قبل به همین سوال داده،‌ چه تفاوت‌هایی وجود دارد. در واقع هدف از مطالعه این بود که بررسی کنند در گروه‌های سنی مختلف، با بالا رفتن سن،‌ چه اتفاقی برای یادآوری خاطرات سال‌های اولیه زندگی می‌افتد.

در این مطالعه از کودکان درباره سه خاطره اول زندگیشان سوال می‌شد. در اغلب موارد،‌ کودکان کم‌سن‌تر بهتر از کودکان بزرگ‌تر می‌توانستند خاطراتی از سن کم‌تر از 3 یا 4 سالگی خود به یاد آورند. اما با گذر زمان همین خاطره‌ها هم بی‌ثبات می‌شدند. در واقع اغلب کودکان دو سال بعد،‌ همان خاطراتی که دو سال گذشته تعریف کرده بودند را دیگر به یاد نمی‌آورند.

یکی از نکات جالب این بود که کودکان بزرگ‌تر در فاصله‌های زمانی دو ساله احتمال بیشتری داشت که خاطرات ثابتی را تعریف کنند. اما با بالا رفتن سن، سنی که اولین خاطره از آن به یاد آورده می‌شد هم بالا می‌رفت.

بنابراین،‌ این واقعیت دارد که ما با بزرگ‌تر شدن،‌ خاطرات قبل از 3 یا 4 سالگی خود را فراموش می‌کنیم و تنها چند خاطره ثابت از دوران کودکی خود را نگه می‌داریم. نتایج این مطالعه به خوبی نشان می‌دهد که بالا رفتن سن،‌ چه اتفاقی برای خاطرات سال‌های اولیه می‌افتد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد