همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

افراد چاق را در 9 ماهگی می‌توان تشخیص داد

دانشمندان مطالعات چاقی را برای بزرگسالان انجام می‌دهند، اما ماه‌های اولیه زندگی تاثیر زیادی بر چاقی دارد. کودکانی که در 9 ماهگی اضافه وزن بالایی دارند، با احتمال زیاد، بزرگسالان چاقی خواهند بود.

در دهه گذشته،‌ افزایش چاقی و حتی چاقی مفرط در بین بزرگسالان، نوجوانان و حتی کودکان، نگرانی‌های زیادی را در حوزه سلامت عمومی به همراه داشته است. وزن زیاد، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی، اختلالات روان‌شناختی، دیابت و بسیاری بیماری‌های دیگر را در افراد افزایش می‌دهد. متخصصان بهداشت و سلامت در سراسر دنیا، پروژه‌های گوناگونی را برای کنترل میزان چاقی به خصوص در کودکان پیشنهاد داده‌اند و مطالعات زیادی برای فهم بهتر عوامل موثر بر اضافه وزن و در نتیجه راهکارهایی برای کنترل آن، صورت گرفته‌اند.

یکی از مهم‌ترین راهکارها، مثل همیشه، پیشگیری است. اگر بتوانیم پیش‌بینی کنیم که چه کسانی چاق می‌شوند، شاید بهتر بتوانیم جلوی چاقی مفرط آن‌ها را بگیریم. بر اساس مطالعات، بسیاری از کودکان چاق، در بزرگسالی هم چاق خواهند بود.

به گزارش دیسکاوری، محققین دانشگاه ایالت وین در دیترویت به این نتیجه رسیده‌اند که علایم چاقی مفرط را می‌توان در نوزادان 9 ماهه تشخیص داد. در این مطالعه که یکی از اولین مطالعاتی است که به بررسی اضافه وزن در دو سال اول زندگی کودکان پرداخته، محققین به این نتیجه رسیده‌اند که یک‌سوم از نوزادانی که به سختی سینه‌خیز حرکت می‌کنند، اضافه وزن دارند یا دست‌کم در خطر چاقی مفرط قرار دارند. بر اساس این مطالعه، نوزادانی که در 9 ماهگی وزنشان زیاد است،‌ با احتمال بالا، در سنین اول زندگی خود، چاق می‌شوند.

البته کسی توصیه نمی‌کند که والدین برای نوزادان 9 ماهه خود رژیم غذایی در نظر بگیرند. بلکه اضافه وزن در 9 ماهگی،‌ می‌تواند پیش‌بینی‌کننده خوبی باشد. در واقع بین 9 ماهگی و 2 سالگی، اتفاقات مهمی در زندگی کودک می‌افتد که می‌تواند روی وزن آینده او تاثیری بسزا داشته باشد،‌ زمانی که با خانواده سر میز نشستن را آغاز می‌کند،‌ کیفیت و کمیت غذاها و انواع خوراکی‌هایی که با آن‌ها مواجه می‌شود و... همچنین زمان کاری والدین و تفاوت‌های فرهنگی بی‌تاثیر نیستند. در حقیقت مسئله پیچیده‌ است!

آن‌چه مشخص است این است که کودکان بین 9 ماهگی و 2 سالگی، اغلب در دسته‌بندی‌های متفاوت وزنی،‌ مثل وزن طبیعی، کمی اضافه وزن، لاغر و مانند آن جابه‌جا می‌شوند، اما کودکانی که خیلی اضافه وزن دارند،‌ اغلب به همان صورت هم باقی می‌مانند. محققین به این نکته اشاره دارند که آغاز چاقی را شاید حتی بتوان در دوران جنینی پیگیری کرد.

بنابراین اگر شما می‌خواهید پدر و مادر بشوید یا به تازگی صاحب فرزندی شده‌اید، بهتر است در رژیم غذایی خود بازنگری کنید و روش‌های سالم‌تر تغذیه را از همین حالا یاد بگیرید و به کار ببرید تا روی کودک خود و سلامتی او موثر باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد