همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

7 خواندنی از دنیای علم و فناوری

حمله شدید خورشید به زمین، غلبه هوش مصنوعی بر هوش انسانی، کشف زبان مشترک انسانها و دلفینها و گربه ای با گوشخراش ترین صدای خرناس در جهان از جمله خبرهای خواندنی هفته گذشته بودند.

با اعلام اینکه رقابت جالب توجه هوش مصنوعی رایانه واتسون شرکت IBM و دو انسان، با پیروزی هوش مصنوعی به پایان رسید، قدرتنمایی خورشید برای زمین یکی از مهمترین و جالب توجه ترین اخبار علمی طی هفته گذشته به شمار می رود. طی این حمله خورشید یکی از قدرتمندترین شعله های خود را به سوی زمین شلیک کرد.

حمله خورشیدی

تصاویری که توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا و به مرور زمان از ستاره زمین به ثبت رسیده اند، نشان می دهند خورشید قدرتمندترین شعله های خود را طی چهار سال گذشته روانه زمین کرده است. این فوران خورشیدی که به شعله های ایکس نیز شهرت دارند می توانند بر شبکه های ارتباطاتی زمینی تاثیر بگذارند. رصدخانه SDO ناسا این پرتو قدرتمند ماورا بنفش را از یک لکه بزرگ خورشیدی به ثبت رسانده است.

اطلاعات مربوط به این شعله خورشیدی غول پیکر ساعت 1:56 به وقت گرینوویچ در 15 فوریه 2011 به ثبت رسیده و به زمین بازتابانده شد. بر اساس گزارش ناسا منبع این شعله عظیم یعنی لکه خورشیدی 1158 به سرعت در حال بزرگتر شدن بوده است.

چهار سال زندگی مسالمت آمیز با یک چاقو!

پزشکان در داخل جمجمه یک مرد چینی که به مدت چهار سال از سردردهای عجیبی رنج می برد یک تیغه چاقو کشف کردند. این شهروند چینی به نام "نی" که حداقل به مدت 4 سال از سردردهای مزمن شدید و عجیبی رنج می برد سرانجام به بیمارستان مراجعه کرد.

پزشکان پس از تصویربرداری رادیوگرافی در جمجمه این مرد یک تیغه 10 سانتیمتری چاقو کشف کردند. پس از اعلام نتایج آزمایشات، این مرد چینی به یادآورد که دقیقاً چهار سال قبل با یک دزد درگیری منجر به ضرب و جرح داشته است.

هواپیمایی به شکل مرغ مگسخوار

محققان نوعی هواپیمای کوچک و 19 گرمی ابداع کرده اند که با استفاده از باله های متحرکش می تواند با سرعت بالایی پرواز کرده و در میان آسمان مانور دهد و به واسطه ثبت عکسهای هوایی اطلاعات محیطی مختلفی را در اختیار کاربرانش قرار دهد.

این هواپیما که مشابه مرغهای مگسخوار می تواند بالهایش را با سرعت به هم بزند NAV نام دارد. این مرغ مگسخوار مکانیکی می تواند با استفاده از باطری داخلی اش برای هشت دقیقه پرواز کند. همچنین با کمک شبیه سازی ساختارهای واقعی بدن مرغ مگسخوار این هواپیما از کارایی بسیار بالایی برخوردار بوده و با کمک بالهایی که می تواند مانند پرنده ها آنها را به هم بزند، پروازی کارامدتر از پرواز با استفاده از موتورها و یا ملخهای هواپیما دارد.
 
زیبایی های زشت ترین ویروس جهان
 
در میان برندگان مسابقه عکاسی رقابت بین المللی علم و مهندسی تجسم تصویری سه بعدی از ویروس HIV به چشم می خورد که چهره ای جالب توجه را از این ویروس مخرب و نفرت انگیز به نمایش درآورد.
 
 
این تصویری از ویروس HIV است که با تکنیکهای تصویربرداری میکروسکوپی سه بعدی گرفته شده است. رقابت بین المللی عکاسی علم و مهندسی تجسم، مسابقه ای است که همه ساله به بهترین تصاویر علمی جایزه می دهد.
 
مکالمه مستقیم دلفین با انسان
 
گروهی از دانشمندان آمریکایی موفق شدند از طریق یک زبان مشترک ابتدایی با دلفینها ارتباط برقرار کنند و با آنها حرف بزنند. این زیست شناسان رفتاری موفق شدند روشی را ابداع و با استفاده از آن با دلفینهایی که در آزادی و زیستگاه طبیعی خود زندگی می کنند ارتباط برقرار کنند.
 
 
این زبان از ترکیبی از اصوات، نمادها و اشیاء برای ایجاد ارتباط استفاده می کند. در یک آزمایش، از انسانها و دلفینها خواسته شد که به دنبال اشیایی چون توپ و شال بگردند. در این تحقیق از یک صفحه کلید بزرگ نیز استفاده شد. هر یک از کلیدهای این صفحه کلید یک نماد خاص را نشان می دادند و هر یک از نمادها با یک صدای خاص مرتبط بود.

زمانی که یک دلفین با بینی خود یک کلید را فشار می داد، محققان شیء مرتبط با نماد را به داخل آب پرت می کردند. همچنین دلفینها می توانستند صدای یک کلید ویژه را هم تقلید کنند و به این ترتیب زیست شناسان شیء منطبق با صدا را به آب پرت می کردند.

گربه ای با گوشخراشترین صدای خرناس در جهان!

گربه ای به نام اسموکی رکورد گوش خراش ترین صدای خُرخُر گربه ها در جهان را به نام خود ثبت کرد زیرا شدت صدای این گربه 92 دسیبل اعلام شده است. شدت صدایی که با صدای فرود آمدن بوئینگ 737 برابری می کند.

شدت صدای خرناس های این گربه در حالی 80 دسیبل اعلام شده که شدت همین صدا در دیگر گربه ها در حدود 25 دسیبل است، از سویی دیگر شدت صدای اسموکی زمانی که از نزدیک سنجیده می شود در حدود 92 دسیبل است، صدایی برابر با صدای ماشین چمن زنی، سشوار و حتی صدای یک بوئینگ 737 در زمان فرود آمدن. خانواده آدامز درخواست ثبت رکوردی را به نام اسموکی به کتاب رکوردهای گینس ارسال کرده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد