همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

آیا موبایل را باید جزو رایانه‌ها دسته‌بندی کرد؟


آیا موبایل را باید جزو رایانه‌ها دسته‌بندی کرد؟

گوشی‌های هوشمند امروز به قدرت رایانه‌های رومیزی‌ای هستند که چند سال پیش از آن‌ها استفاده می‌کردیم. اکنون این سوال پیش آمده که مرز بین گوشی‌های همراه و رایانه کجاست و آیا اصولا چنین مرزی وجود دارد؟

دی‌ماه امسال قانون جدیدی در ایالات متحده وضع شد که به پلیس اجازه می‌داد تا بدون حکم قضایی، بتواند گوشی تلفن همراه افراد مظنون را جستجو کند. حامیان این قانون به این نکته استناد می‌کردند که به این ترتیب می‌توان مانع از بین بردن مدارک احتمالی درون گوشی تلفن همراه توسط فرد مظنون شد.

به گزارش نیوساینتیست، وضع این قانون باعث خشم بسیاری از مردم در آمریکا شده است. مخالفان این قانون می‌گویند آیا صرفا به دلیل این‌که فرد متهم هنگام دستگیری تلفن همراه در جیب دارد، منصفانه است که تمام اطلاعات قابل دسترسی در پیامک‌ها، یادداشت‌ها، اسناد و صندوق پست الکترونیکی وی را خواند؟ امروزه تلفن‌های همراه چنان پیشرفته هستند که با جستجو در آنها، تقریبا می‌توان به همان میزان که بررسی رایانه شخصی یک نفر این امکان را فراهم می‌کند، به زندگی خصوصی افراد سرک کشید.

اما مساله وقتی پیچیده‌تر شد که هفته گذشته، یکی از قاضی‌ها فدرال آمریکا حکم داد که تلفن‌های همراه، باید به عنوان یک رایانه طبقه‌بندی شوند. بر طبق قانون فعلی آمریکا، رایانه یک ابزار الکترونیکی، مغناطیسی، نوری، الکتروشیمیایی یا هر نوع وسیله دیگر پردازش اطلاعات با سرعت بالاست که عملیات ریاضی، منطقی و یا ذخیره‌سازی اطلاعات را انجام می‌دهد.

تلفن‌‌های همراه امروزه بسیار قدرتمندتر از رایانه‌های رومیزی درشت هیکلی هستند که ما 10 سال قبل استفاده می‌کردیم. حتی ابتدایی‌ترین گوشی‌های تلفن همراهی که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشند، در این مقایسه قرار می‌گیرند.

برای جستجوی رایانه شخصی یک مظنون در آمریکا، پلیس احتیاج به حکم قضایی دارد. اگر تلفن همراه شما به همراه تمام اطلاعات داخل آن رسما یک رایانه محسوب شود، قانونی که ماه قبل وضع شده است از درجه اعتبار ساقط می‌شود. هنوز مشخص نیست که سرنوشت حکم دادگاه مذکور به کجا می‌رسد، اما این موضوع جالب نشان می‌دهد که چطور پیشرفت فناوری می‌تواند حتی شفاف‌ترین قوانین را به امری پیچیده تبدیل کند.

البته قانون‌گذاران در این موارد خیلی هم مقصر نیستند. برای درک ناتوانی بشر در خصوص پیش‌بینی پیشرفت فناوری، کافی است این جمله را که در سال 1949 / 1328 در مجله پاپیولار مکانیک آمده است با هم مرور کنیم: «در آینده رایانه‌ها ممکن است تنها هزار لامپ خلاء داشته باشند و در نتیجه کمتر از 1.5 تن وزن خواهند داشت!»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد