همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

لاغر شوید اما گرسنه نمانید

گرسنگی احساس ناخوشایندی است که می تواند فرد را با مشکلات زیادی روبه رو کند.
تمرکز او را از بین ببرد و باعث سردرد و خستگی شود، بنابراین اگر شما هم می خواهید لاغر شوید و وز نتان کاهش یابد، بهتر است دقت کنید زیاد گرسنه نمانید. در حقیقت اگر رژیمی متعادل و مناسب انتخاب کنید، در طولانی مدت اذیت نمی شوید و به وزن ایده آل خود هم خواهید رسید.

برای رسیدن به وزن مطلوب ابتدا لازم است به مفهوم چگالی کالری دقت کنید. چگالی کالری به مقدار کالری موجود در میزان مشخصی ازماده غذایی گفته می شود. بنابراین بهتر است برای کاهش وزن بتوانیم از موادغذایی خاصی استفاده کنیم که کالری آنها در حجم زیاد کم باشد.
عوامل موثر در انتخاب رژیم غذایی
سه عامل اصلی و کلیدی در این رابطه وجود دارند که بهتر است از آنها غافل نشویم، اولین مورد آب موجود در موادغذایی است. بسیاری از میوه ها و سبزیجات حاوی مقدار زیادی آب هستند. آب موجود در این مواد سبب می شود حجم وزن این موادغذایی افزایش یافته ولی هیچ کالری اضافی دریافت نشود. شاید به همین دلیل متخصان توصیه می کنند از میوه و سبزیجات به اندازه کافی در برنامه غذایی خود استفاده کنید. به عنوان مثال، 90 درصد گریپ فروت آب است و نصف آن فقط 39 کالری دارد. هویج تازه و خام هم چیزی حدود 88 درصد از آب تشکیل شده است، به همین دلیل می بینیم که مصرف میوه و سبزیجات در حد متعادل و به اندازه کافی مشکلی ایجاد نمی کند.
دومین عامل مهم، فیبر موجود در موادغذایی است. غذاهایی با میزان بالای فیبر برای هضم، به مدت زمان بیشتری نیاز داشته و بنابراین باعث می شوند شما مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید. اگر بخواهیم به غذاهایی با فیبر بالا اشاره کنیم میوه ها و سبزیجات و غلات سبوس دار بهترین نمونه ها هستند.
سومین موضوعی که باید در رژیم غذایی در نظر داشته باشیم، چربی ها هستند. چربی بر خلاف موارد فوق عمل کرده و حجم کمی از آن سرشار از کالری است. به عنوان مثال یک قاشق چایخوری کره، کالری بالایی دارد. البته اغلب میوه ها و سبزیجات، چربی زیادی ندارند اما موادغذایی خاصی مانند مواد لبنی و گوشت های مختلف یا غذاهایی که با چربی اضافه تهیه می شوند، سرشار از کالری هستند.
تغییر عادت و برنامه زندگی همواره کاری سخت و دشوار است، تغییر رژیم غذایی هم همین طور. اما اگر واقعا می خواهید تغییری ایجاد کنید در مرحله اول باید بدانید کدامیک از موادغذایی از نظر چگالی کالری مناسب ترند. در این نوشتار به نکاتی اشاره می کنیم تا بتوانید بهتر و راحت تر تصمیم گیری کنید.
سبزیجات: سبزیجات معمولا کالری کمی دارند. بنابراین بهتر است سبزیجات بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید. می توانید مصرف غذاهای گوشتی را کاهش داده و به جای آن غذاهایی را که با سبزیجات تهیه می شوند، جایگزین آن کنید. همچنین خیلی بهتر است اگر میان وعده هایی از سبزی های مختلف - بهتر است خام هم باشد - آماده کرده و در طول روز مصرف کنید.
میوه ها: عملا تمام انواع میوه ها می توانند جزئی از یک رژیم سالم باشند، اما میان آنها هم می شود انتخاب های مناسب تری داشت، برخی از میوه ها کالری بیشتر دارند در حالی که همه این گونه نیستند. خوردن میوه خام و تازه یا منجمد، از بهترین انتخاب ها هستند. در مقابل آب میوه ها و میوه های خشک به دلیل داشتن مقدار زیادی قند، باعث افزایش کالری مصرفی شده و در نتیجه توصیه نمی شوند.
کربوهیدرات ها: بدن ما برای انجام وظایف خود به انرژی نیاز دارد که کربوهیدرات ها منبع ا صلی تهیه آن هستند. اما بهتر است هنگامی که می خواهید کربوهیدرات ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید، بیشتر از موادی مانند نان های سبوس دار استفاده کنید تا فیبر کافی هم تامین شود.
چربی: با این که گفته می شود چربی ها کالری زیادی دارند، اما میان چربی ها هم انواع سالم تر و مناسب تری وجود دارد. به همین دلیل بهتر است از انواع مفید و سالم آن به میزان مناسب استفاده شود.
به عنوان مثال روغن زیتون یکی از انواع مفید و مناسب چربی هاست، اما باز هم باید به میزان مناسب استفاده شود.
همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که برای لاغر شدن و کاهش وزن، لازم نیست دائم گرسنه باشید. با افزودن مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات سبوس دار به رژیم غذایی خود، احساس سیری می کنید، در حالی که کالری کمتری هم مصرف شده است. با این کار احساس بهتری داشته و از رژیم خود نیز خسته نمی شوید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد