همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

افسردگی‌های پنهان در چربی‌های ترانس

این چربی در اغلب روغن‌ها وجود دارد و مصرف بیش از حد آنها علاوه بر افزایش چاقی و اضافه وزن، تأثیرگذاری ریسک فاکتورهای ابتلا به انواع بیماری‌ها را افزایش داده و سلامتی افراد را تهدید می‌کند.

پزشکان بر این باورند که چربی‌های حاوی ترانس در معده هضم نشده از این رو از عوامل ابتلا به چاقی محسوب می‌شوند. علاوه بر این، مصرف روغن‌های حاوی ترانس احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها مانند بیماری‌های عروق کرونری، دیابت و ایست ناگهانی قلب را افزایش می‌دهد.
پزشکان معتقدند افزایش مصرف روغن‌ها از 2 گرم به 67/4 گرم در روز، عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی را به میزان
30 درصد افزایش می‌دهد. میزان خطر این مسئله با مصرف مواد غذایی فرآوری شده که میزان چربی ترانس آنها بیشتر از روغن‌ها است، ‌چند برابر شده و مصرف طولانی مدت آنها تهدیدی جدی برای سلامتی به شمار می‌رود.
علاوه بر این، دانشمندان دریافته‌اند مصرف بیش از حد روغن‌های حاوی چربی ترانس، افسردگی را نیز افزایش می‌دهد. در واقع چربی ترانس در هر نوع ماده غذایی که در تولید آن از روش‌های پایدارکننده استفاده می‌شود مانند انواع فست‌فودها، کلوچه‌ها، کیک‌ها و بیسکویت‌ها یافت می‌شود.
این چربی‌ها کلسترول بد خون (LDL) را افزایش داده و همچنین با انواع بیماری‌های قلبی ارتباط مستقیم دارد.
در یک تحقیق علمی محققان سبک زندگی، سوابق بیماری و رژیم غذایی 12 هزار و 59 نفر را به مدت 6 سال مورد بررسی قرار دادند. یافته‌ها نشان می‌دهد افرادی که روزانه بیشتر از 6/0 درصد کالری از چربی‌های ترانس مانند لبنیات پر چرب و غذاهای فراوری شده مصرف می‌کردند، ابتلا به افسردگی در آنان 48 درصد افزایش پیدا می‌کند. این تحقیقات به وضوح نشان داد افرادی که به میزان بالایی چربی‌های ترانس و اشباع شده مصرف می‌کنند، به همان میزان در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.
در تحقیق دیگری، دانشمندان دریافتند که مصرف چربی‌های مفید مانند روغن زیتون، خطرات ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد. یافته‌ها نشان دادند مصرف چربی‌های اشباع نشده مانند روغن زیتون و روغن ماهی به میزان قابل توجهی علایم افسردگی را کاهش می‌دهد.
در این تحقیق به گروه شرکت کنندگان روزانه 20 گرم روغن زیتون داده شد و محققان دریافتند افراد به میزان 30 درصد کاهش در علایم افسردگی خود مشاهده کردند.
پزشکان قطع مصرف مواد فراوری شده و فست‌فودها و کاهش مصرف لبنیات پر چرب و جایگزین کردن مواد غذایی سالم مانند میوه‌های تازه و سبزیجات، روغن زیتون و ماهی به جای آنها را برای حفظ انرژی بدن و افزایش سلامتی، توصیه می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد