همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

با نشانه‌های سوءهاضمه آشنا شوید

سوء هاضمه به احساس ناراحتی مبهم در شکم یا قفسه سینه گفته می‌شود که هیچ علت عضوی مشخص برای آن پیدا نشده است.

 این احساس ناراحتی هنگام غذاخوردن یا بعد از آن ایجاد می‌شود. در شرایط بروز سوء هاضمه، معده ، مری و روده کوچک دچار مشکل و اختلال عملکردی می‌شوند. کسانی که به این بیماری دچار می‌شوند باید تحت مراقبت مناسب شامل مراقبت شخصی و معاینه پزشکی قرار بگیرند.

شبکه خبری تورنتو نیوز در مقاله جدیدی در این زمینه آورده است که در موارد شدید و طولانی شدن بیماری، مراجعه به پزشک جهت بررسی علل عضوی، سلامت عمومی بدن و داروهای مصرفی ضرورت دارد.

در این مقاله آمده ست که شایع‌ترین علائم و نشانه‌های این اختلال گوارشی شامل آروغ زدن، کشیدگی و نفخ شکمی و احساس گاز زیاد در شکم و نیز سیری زودرس است. در بعضی از بیماران حتی درد واقعی شکم و علائم شبیه زخم معده ممکن است بروز کند در صورتی که هیچ زخمی وجود ندارد و به این حالت ترش کردن بدون زخم می‌گوییم.

به گزارش ایسنا، نفخ یا تجمع گاز در دستگاه گوارش اساسی‌ترین شکایت افراد مبتلا به سوءهاضمه است. اصولا احساس‌ پری و فشار بلافاصله پس از غذا و تسکین آن با آروغ زدن را نفخ معده می‌نامند. علت اصلی نفخ معده مصرف غذاهایی است که تخلیه معده را دچار کندی می‌کنند مانند غذاهایی که حاوی مقادیر بالای پروتئین و چربی هستند. در برخی موارد سوء هاضمه با مصرف برخی غذاها رابطه مستقیم دارد. بعنوان مثال بیماران مبتلا به تنگی مری مایعات را خوب تحمل می‌کنند ولی خوردن غذاهای جامد، ممکن است با ناراحتی مخصوصا در زیر جناغ همراه باشد.

بنا بر این گزارش، این عارضه ممکن است هم بزرگسالان و هم کودکان را گرفتار کند. برای جلوگیری از سوء هاضمه به جای خوردن مقادیر زیاد غذا در یک وعده، وعده‌های متعدد و کوچک غذا را صرف کنید.

غذاهای سبک‌تر و سالم‌تر بخورید و از خوراکی‌های چرب مانند چیزبرگر و سیب‌زمینی سرخ‌کرده پرهیز کنید.

اگر غذاهای اسیدی مانند مرکبات یا نوشابه‌های گازدار معده شما را آشفته می‌کنند، از مصرف آنها دوری کنید. آهسته غذا بخورید و پس از غذاخوردن مدتی استراحت کنید و بلافاصله به ورزش یا فعالیت جسمی نپردازید. علاوه بر اینها افراد مبتلا به این اختلال نباید در خوردن شکلات زیاده روی کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد