همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

کشف ژن مرتبط با مشکلات دوران بارداری

محققان علوم پزشکی در دانشگاه کارولینای شمالی اعلام کردند ژنی را یافته اند که با فشار خون دوران بارداری یا همان بیماری preeclampsia مرتبط است.

به گزارش خبرگزاری شین هوا از واشنگتن ، محققان امیدوارند با این کشف ، راه برای درمان این دسته از زنان باردار فراهم شود. فشار خون بارداری یا پره اکلامپسی ، در یک تا ده درصد از همه بارداری ها روی می دهد و عامل بیش از پانزده درصد از انواع زایمان زودهنگام است.

در این بیماری ، بالا رفتن سریع فشار خون در بارداری ایجاد می شود که خطر ابتلا به سکته مغزی ، تشنج و حتی نارسایی احشا را در مادر به دنبال خواهد داشت. محققان این بیماری را نوع اختلال اتوایمیون می دانند که طی آن ، جفت مورد حمله مهاجمانی از درون بدن قرار می گیرد ولی هنوز در باره ساز و کار ژنتیکی آن ، مطمئن نیستند.

پروفسور خورخه پیدراهیتا و همکارانش در دانشگاه کارولینای شمالی همراه با محققان دانشگاه دوک امریکا ، منشا ژنتیکی این اختلال را یافته اند. به گفته این محققان ، نوعی آنزیم در بدن قرار دارد که به وسیله ژنی به نام سیا SIAE کنترل می شود.

این آنزیم که اسید سیالیک نام دارد همه سلوله ای داخلی بدن را می پوشاند و به این وسیله ، دستگاه دفاعی بدن می توان خودی را از غیر خودی تشخیص دهد. هنگامی که روند کنترل این آنزیم به هم می خورد و پوشش خارجی سلول ها ، مختل می شود ،‌زمینه حمله سیستم دفاعی بدن به خود بدن فراهم می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد