همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

نتایج پژوهشی جدید درباره تن‌فروشان تهرانی

یکی از راه‌های پیشگیری از HIV/AIDS وجود برنامه‌های تشخیصی آلودگی به این ویروس در جمعیت‌های در معرض بیشترین خطر است.،این آمار بر اساس تحقیقات و مطالعات زنان تن‌فروش تهران طی 12 ماه که آزمایش HIV دادند صورت پذیرفته است.

یکی از شاخص‌های مربوط به برنامه‌های ملی پایش اعلامیه مصوب اجلاس ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در زمینه HIV/AIDS و کنترل آن است که همه کشورها متعهد به تعیین و گزارش آن هستند.

مطالعه مذکور نیز توصیفی- تحلیلی با مشارکت 128 نفر از زنان تن‌فروش تهران انجام گرفته است. این تحقیق شامل روش نمونه‌گیری ترکیبی از نمونه‌های در دسترس کنار خیابان‌ها، مراجعان به مراکز گذری کاهش آسیب‌های اجتماعی DIC و کلینیک‌های رفتاری یا مثلثی، معرفی توسط مردان جوان و معرفی توسط تن‌فروشان به روش RDS صورت پذیرفته است.

داده‌های این تحقیق به وسیله مصاحبه توسط افراد آموزش دیده جمع‌آوری شده است و در یک فرم اطلاعاتی بی‌نام و بدون هیچ‌‌گونه علامت شناسایی ثبت شده است و در این راستا سؤال‌هایی از جمله آیا تاکنون برای ویروس ایدز آزمایش شده‌اید؟ آیا از نتیجه آن اطلاع دارید؟ یا علل عدم انجام آزمایش چیست؟ از این افراد پرسیده شده است.

یافته‌های این مطالعه حاکی از آن است که بر اساس یافته‌های این تحقیق میانگین سن تن‌فروشان 19 تا 41 سال بوده است. از نظر تحصیلات نیز 10 درصد ابتدایی، 38 درصد راهنمایی، 20 درصد دبیرستان و 30 درصد دیپلم و بالاتر از دیپلم بودند و در نهایت 9/42 درصد نیز هرگز ازدواج نکرده بودند.

بر اساس سؤال دوم یعنی آیا تاکنون برای ویروس ایدز آزمایش شده‌اید و نتیجه آن را می‌دانید؟ تنها 32 نفر «25 درصد» در طول یکسال آزمایش HIV داده بودند و 30 نفر از آنها نتیجه آن را می‌دانستند. 5 نفر نیز در انتقال خون، 3 نفر از طریق مراکز گذری و یک نفر در آزمایشگاه نزدیک محل سکونت آزمایش داده بود و محل آزمایش یک نفر دیگر نیز نامشخص بود.

بر اساس سوال سوم یعنی در مورد علل عدم انجام آزمایش پاسخ‌های از جمله نگرانی از افشای نتایج 35 نفر «5/36» درصد، لزومی نمی‌بینم 35 نفر «5/36» درصد، قیمت بالا 11 نفر «5/11» درصد، عدم آگاهی 9 نفر «4/9درصد» و 6 نفر ترس از مثبت بودن آزمایش خود را عنوان کردند.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که با وجود اینکه اکثریت تن‌فروشان خود را در معرض خطر آلودگی می‌بینند ولی انجام آزمایش HIV توسط آنها پایین است و با توجه به علل عدم انجام این آزمایش توصیه می‌شود برنامه‌های آموزش جامعه برای گروه‌های آسیب‌پذیر در کشور اجرا شود.

این پژوهش توسط علی‌اصغر کلاهی و محمدرضا سهرابی از گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صورت پذیرفته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد