همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

مهم‌ترین فجایع دیجیتال 2010

در این گزارش که با عنوان پیش بینی هایی برای سال 2011 منتشر شده تاکید گردیده که احتمال تکرار حملات آنلاین مشابه با حملات صورت گرفته با استفاده از استاکس نت باز هم وجود دارد. همچنین انتظار می رود در سال 2011 بدافزارهای بیشتری برای تلفن همراه طراحی شود و بخش عمده این بدافزارها پلاتفورم آندروید را هدف قرار دهند.

یک پیش بینی دیگر برای سال 2011 عرضه کیت ها و برنامه های قفل شکن گوشی به خصوص برای هک کردن گوشی آیفون است. این کار با هدف نصب برنامه های دلخواه و همین طور استفاده از این گوشی در شبکه های اپراتوری که با اپل طرف قرارداد نیستند صورت می گیرد.

در این گزارش به حملات آنلاینی که از سوی طرفداران سایت ویکی لیکس به سایت های مستر کارت، پی پال ، ویزا انجام گرفت هم اشاره شده است.

"میکو هیپونن"، رییس واحد تحقیقات شرکت اف – سکیور در این مورد می گوید: «این حملات عمدتاً با استفاده از شیوه DDoS انجام شده و از نظر فنی ویژگی جدیدی ندارند. نکته این است که این روزها طراحی این حملات با استفاده از انبوه ابزار موجود ساده تر شده است.»

وی در مورد کرم استاکس نت می گوید: «انتشار کرم استاکس نت را می توان مهم ترین تحول بدافزاری نه تنها در یک سال اخیر بلکه در یک دهه اخیر دانست. این کرم پیچیده قادر به حمله به سیستم های مورد استفاده در کارخانه ها و متوقف کردن فرایندهای اتوماسیون است؛ بنابراین این کرم با خرابکاری های دیجیتالش خسارات واقعی به جهان خارج وارد می کند. متاسفانه در آینده شاهد تکرار این مساله و کپی برداری از روی کرم استاکس نت خواهیم بود.»

براساس بررسی های F-Secure سال 2010 از نظر میزان دستگیری جانیان آنلاین سال موفقی بوده است. به عنوان مثال اف بی آی در ماه اکتبر از دستگیری بیش از 90 مظنون به عضویت در یک گروه جرائم سایبر خبر داد که متهم به سرقت بیش از 70 میلیون دلار از حساب های کاربری مختلف در آمریکا بودند.

دستگیری های مشابهی هم در انگلستان و اوکراین اتفاق افتاد که عملیات سرقت از آنها هدایت می شد. این هکرها با دسترسی به جزئیات حساب های کاربری افراد هرزنامه ها و پیام های آلوده ای را برای آنها ارسال می کردند.

در ماه نوامبر هم پلیس رومانی با کنترل تلفن های همراه عده ای مظنون بیش از 50 نفر را دستگیر کرد که نرم افزارهای کنترل مکالمات تلفن همراه به فروش می رساندند. این نرم افزارها برای جاسوسی در مورد همسر، رقبای کاری و تجاری قابل استفاده بود. سرکرده این گروه فردی به نام Nicolae Oproiu بود که در زمینه آی تی تخصص داشت. نرم افزار جاسوسی او با آیفون، بلاک بری، سیمبین و ویندوز موبایل سازگار بود.

نکته پایانی در گزارش اف – سکیور آن است که ویندوز XP کماکان هدف اصلی حملات هکری است. در این میان ویندوز 7 نسبت به ویندوزهای ویستا و XP امنیت بیشتری دارد. با این حال هم اکنون از نظر تعداد کاربران ویندوز XP در رتبه اول است و ویندوزهای 7 و ویستا در رتبه های بعدی هستند.

کارشناسان هشدار می دهند که استفاده از سیستم عامل های قدیمی عامل مشکلات امنیتی بسیاری است و از جمله یکی از دلایل نشت نفت در خلیج مکزیک نقص فنی رایانه هایی بوده است که مجهز به سیستم عامل قدیمی Windows NT 4 مربوط به سال 1996 بوده اند. نشت نفت خلیج مکزیک میلیاردها دلار خسارت به بار آورد.

در حوزه تلفن همراه اگر چه تعداد بدافزارهای همراه در سال 2010 افزایش چشمگیری نداشت، اما در سال 2011 نگرانی های جدی در این زمینه وجود دارد. عرضه تروجان هایی برای ویندوز موبایل بر مبنای بازی های مشهور یکی از این نگرانی هاست. تماس های ناخواسته گوشی های آلوده با شماره های راه دور که به صدور قبض های کلان می انجامد از جمله مشکلات است. به گفته هیپونن در سال 2011 تعداد بدافزارهای همراه به خصوص برای سیستم عامل آندروید و گوشی آیفون افزایش می یابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد