همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

جنسیت یک دایناسور تعیین شد!

گروهی از دیرینه شناسان انگلیسی موفق شدند جنسیت دایناسوری با قدمت 160 میلیون سال را که در کنار آن یک تخم پیدا شده بود تعیین کنند.

در سال 2009 یک دایناسور بالدار از گونه Darwinopterus در چین کشف شد که در حدود 160 میلیون سال قبل در دوره تریاسه زندگی می کرده است.

در کنار این جانور بزرگسال یک تخم نیز دیده شد. کشف این تخم به دانشمندان اجازه داد که برای اولین بار بتوانند جنس نر و ماده را در دایناسورها تشخیص دهند و عادات تولید مثل را در این گونه ها شناسایی کنند.

این بررسیها نشان داد که این جانوران بالدار ماقبل تاریخ در عوض اینکه مشابه پرندگان تولید مثل کنند به روشی بسیار شبیه به روش لاک پشتها تولید مثل می کرده اند.

دیرینه شناسان دانشگاه لچستر در انگلیس این فرضیه را مطرح کردند که این بزرگسال یک دایناسور باردار ماده بوده که بال چپ آن آسیب دیده و در دریاچه سقوط کرده و غرق شده است. سپس تخم از بدن آن بیرون آمده است.

این دیرینه شناسان در این خصوص اظهار داشتند: "در طول فرایند فساد، در جسد گازهایی شکل می گیرند که محتویات داخل بدن را به بیرون می رانند. به این ترتیب این تخم پس از خارج شدن از جسد همان نزدیکی مانده است."

اما تنها این تخم دایناسور نبود که به دانشمندان کمک کرد تا جنسیت نمونه بزرگسال را تشخیص دهند، بلکه استخوان لگن این بزرگسال بسیار بزرگتر از استخوان لگن سایر فسیلهای Darwinopterus است که تاکنون کشف شده اند.

بررسیهای شیمیایی تخم دایناسور نشان می دهد که نمونه های مادر این گونه از دایناسورهای بالدار تخمهای خود را از یک پوسته نرم می سازند، آنها را در خاکهای مرطوب دفن کرده و سپس آنها را ترک می کنند.

این سیستم تولید مثل بسیار شبیه به سیستم تولید مثل لاک پشتها است. این درحالی است که پرندگان تخم را از یک پوسته سخت درست می کنند و پس از خارج کردن آنها از بدن تا به دنیا آمدن جوجه ها حرارت بدن خود را به آنها منتقل می کنند.

براساس گزارش ساینس، نتایج این بررسیها حاکی از آن است که این تخم محتوی کربنات کلسیم نیست. این ماده معدنی در تخمهای با پوسته سخت وجود دارد به طوریکه در تخم پرندگان آثاری از این ماده در تمام مراحل توسعه تخم دیده می شود.

تاکنون سه تخم فسیلی از این گونه دایناسور کشف شده است که در هیچ یک از آنها آثاری از کربنات کلسیم دیده نشده است اما این اولین بار است که یک تخم در کنار فسیل مادر خود پیدا شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد