همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

چرا قرآن به زبان عربی است ؟

هر پیامبری که برای هدایت قومی مبعوث شده است، به زبان همان قوم سخن گفته؛ و کتابی را هم که آورده است، به زبان آن قوم است." "و ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه لِیُبَیِنَ لهم" (1) و ما هیچ فرستاده ای را جز به زبان مردمش نفرستادیم، تا ] بتواند حقایق را[ بر ایشان روشن نماید.می بینیم که اوستا نیز به زبان فارسی است و این جای پرسش ندارد .

پیامبران الهی، پیام خداوند را به زبان مخاطبان اولیّه خویش می آورند. و معارف الهی را متناسب با سطح فرهنگی و علمی آنان بیان می کنند. و نیز نوع معجزاتی که برای اثبات پیامبری خویش می آورند، با اختراعات، علوم و فرهنگ پیش رفتة آن روز، متناسب است. پیامبر اسلام  نیز که در شبه جزیره عربستان به پیامبری رسیدند، از این قاعده مستثنی نبودند. و نزول قرآن به زبان عربی (یعنی زبان مردم عربستان) بود. و این امر با توجه به مخاطبان نخستین و شخص پیامبر( که عرب زبان بودند، یک جریان طبیعی است. پس اگر قرآن به زبانی جز عربی نازل می شد، جای آن داشت که از حکمت نزول قرآن به آن زبان، سؤال شده و گفته شود : "با آنکه مخاطبان نخستین پیامبر( ، عرب زبان هستند، چرا این پیام به زبان عربی نازل نشده است."

عوامل دیگری نیز در عربی بودن زبان قرآن نقش داشته است،‌که به اختصار به بررسی آنها می پردازیم :
الف : قرآن در چند آیه از مردم خواسته است که اگر می گویید قرآن معجزه نیست, آیاتی مانند آن بیاورید. حال اگر این قرآن به زبانی غیر از عربی نازل می شد، چگونه ممکن بود که از مخاطبانی که جزء به زبان عربی آشنا نیستند، یا تسلط کافی بر زبانهای دیگر ندارند، خواسته شود که برای روشن شدن حقانیّت و یا نادرستی مدعای پیامبر ( سخنی همانند قرآن بیاورند؟ در این صورت به آسانی می گفتند : "ما عرب زبانها محتوای پیام تو را نمی فهمیم، پس چگونه مانند آن را بیاوریم؟"

ب : اگر قرآن به زبان عربی نبود، مخالفان قرآن که به دنبال بهانه ای برای نپذیرفتن دین اسلام بودند، فرصت را مناسب دیده، نامفهوم بودن آیات را به عنوان دلیلی برای نپذیرفتن خود، ارایه می دادند. قرآن که نازل شد، عربی بودن آن، این بهانه را از مخالفان گرفت.
ج : خلق و خو و تعصّبات ملت عرب طوری بود که اگر قرآن به زبانی غیر از عربی نازل می شد، نه رسالت پیامبر را می‌پذیرفتند،‌و نه سخنانش را.
د : مخالفان قرآن ادّعا کردند که پیامبر( قرآن را از انسان دیگری فرا گرفته، و این کتاب وحی آسمانی نیست. قرآن که به زبان عربی نازل شد، این ادّعا را باطل کرد. زیرا زبان کسی که قرآن را به او نسبت می دادند، غیر عربی بود. در صورتی که زبان قرآن عربی روشن است، ویک فرد غیر عرب نمی تواند الفاظی به این زیبایی را که هیچ یک از سخنوران عرب نتوانستند مانند آن را بیاورند، بسازد."‌

زبان عربی یک زبان توانا و دارای ادبیات غنی همچون زبان و ادبیات فرانسه است و بسیاری از ظرافتهایو نکات دقیق زبانی در این زبان قابل بیان است . این زبان در بازارهای مشاعره در مکه رشد بسیاری یافت و ادبا و شعرا سخنان و کلمات خوش آهنگ و پرمعنای سایر قبایل را در کلام خود وارد می کردند و در هنگام مشاعرات بزرگان ادب در مراسم حج پیش از اسلام شاعران از بهترین واژه ها استفاده می کردند . اصولاً هر ملتی هنری دارد و هنر عرب نیز زبانش است .


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد