همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

ایران امسال 9 هزار بار لرزید

از ابتدای امسال تا پایان دی ماه، بیش از 9 هزار و 80 زمین‌لرزه در مناطق مختلف کشور و نواحی مرزی رخ داده که بزرگی حدود 101 زلزله بیش از 4 ریشتر بوده است.

 در ادامه آرامش آخرین ماه بهار، تیر ماه هم با 810 زلزله که فقط شش زلزله بیش از 4 ریشتر بزرگی داشتند سپری شد و بزرگترین زمین‌لرزه تیر، با بزرگی 5.8 ریشتر حوالی "اهل" فارس را لرزاند.

شهریور، دی و آذرماه امسال به ترتیب با وقوع هزار و 100، هزار و 20 و هزار زلزله، لرزه خیزترین ماه‌ها از ابتدای امسال بوده‌اند و این در حالی است که آذرماه امسال با ثبت 16 زلزله با بزرگی بیش از 4 ریشتر، رکورد بیشترین زلزله‌های بزرگ و متوسط امسال را هم به نام خود ثبت کرده است.

بزرگترین زلزله‌ آذرماه که بزرگترین زلزله امسال کشور تاکنون است زمین‌لرزه شامگاه 29 آذرماه به بزرگی 6.5 در مقیاس امواج درونی زمین بود که کانون آن در20 کیلومتری حسین آباد، 33 کیلومتری محمد آباد و 53 کیلومتری فهرج کرمان گزارش شده است.

پوسته فلات ایران، فروردین ماه با حدود 700 زمین لرزه که تنها شش مورد آنها بیش از 4 ریشتر بزرگی داشت، کم لرزه‌ترین ماه را پشت سرگذاشت.

بزرگترین زمین لرزه فروردین به بزرگی 4.8 درجه در مقیاس امواج درونی زمین در حوالی "قاضی" در خراسان شمالی ثبت شد.

اردیبهشت ماه اما با ثبت 880 زمین لرزه که 9 زلزله بزرگتر از 4 ریشتر بودند یکی از لرزه خیزترین ماه‌های نیمه نخست سال بود. بزرگترین زلزله اردیبهشت با بزرگی 5.1 در مقیاس امواج درونی زمین حوالی "کنار تخته" فارس را لرزاند.

خرداد ماه با 820 زمین لرزه شامل تنها شش زلزله با بزرگی بیش از 4 ریشتر که بزرگترین آنها زلزله 4.5 ریشتری " ارزوئیه" کرمان بود، زمین ایران روزهای آرامتری را گذراند.

در ادامه آرامش آخرین ماه بهار، تیر ماه هم با 810 زلزله که فقط شش زلزله بیش از 4 ریشتر بزرگی داشتند سپری شد. بزرگترین زمین‌لرزه تیر، با بزرگی 5.8 ریشتر حوالی "اهل" فارس را لرزاند.

مرداد با 840 زلزله شامل 11 زمین‌لرزه با بزرگی بیش از 4 ریشتر که بزرگترین آن ها زلزله 5.8 ریشتری " نگار" کرمان بود از روزهایی لرزه خیزتر خبر می‌داد.

شهریوری که با هزار و 100 زلزله که فقط هشت موردشان بزرگتر از 4 ریشتر و بزرگترینشان زمین لرزه 5.9 ریشتری حوالی "طرود" سمنان بود، رکورد لرزه خیزترین ماه سال - تاکنون - را شکست.

پاییز امسال با افت نسبی تعداد زلزله‌ها و رخداد 940 زلزله در مهرماه آغاز شد.

در مهر ماه 1389 تعداد هفت زمین‌لرزه با بزرگی بیش از چهار در کشور توسط مرکز لرزه نگاری کشوری به ثبت رسید که بزرگترین آنها با بزرگی 6.1 حوالی کازرون در استان فارس رخ داده است.

شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری در آبان ماه هم تعداد بیش از 970 زمین‌لرزه با بزرگی بیش از 1.0 (در مقیاس امواج درونی) را ثبت و تعیین محل کردند.

آذرماه و در آخرین روزهای پاییز، بیش از هزار زمین لرزه در نقاط مختلف کشور به وقوع پیوست که بزرگی شانزده زمین‌لرزه بیش از 4.0 بود. بزرگترین این زلزله‌ها با بزرگی 6.5 حوالی حسین ‌آباد در استان کرمان رخ داده است.

شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری در دی ماه امسال هم تعداد بیش از هزار و 20 زمین‌لرزه با بزرگی بیش از 1 در مقیاس امواج درونی را در ایران و نواحی مرزی ثبت کردند.

در دی ماه تعداد هفده زمین‌لرزه با بزرگی بیش از 4.0 در کشور توسط مرکز لرزه‌نگاری کشوری به ثبت رسید که بزرگترین آنها با بزرگی5.3 حوالی "اردکان" در استان فارس رخ داده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد