همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

چگونه سرطان پوست را غافلگیر کنیم؟

 سرطان شاید یکی از معدود بیماری‌هایی باشد که ابتلا به آنها نگرانی‌های زیادی را برای فرد و اطرافیان وی در بر دارد، اما نکته قابل توجه این است که در بسیاری از موارد با پیشگیری یا تشخیص زودهنگام می‌‌توان از ابتلا یا پیشرفت این بیماری تا حد زیادی جلوگیری کرد.البته همانطور که می‌‌دانیم این بیماری انواع و اقسام زیادی دارد. در این م یان سرطان پوست یکی از این امراض است

در این م یان سرطان پوست یکی از این امراض است که با عمل به توصیه‌های متخصصان و تشخیص به موقع می‌‌توان تا حد زیادی نسبت به درمان آن امیدوار بود. به طور عمده پوست به دو شکل مبتلا به سرطان می‌‌شود ؛سرطان سلول‌های قاعده پوست یا سلول‌های بازال و سرطان ملانوم بدخیم که سلول‌های رنگدانه ساز را تهدید می‌‌کند، نوع دوم سرعت رشد بسیار زیادی دارد و به سرعت در تمام بدن گسترش می‌‌یابد حتی ریه،کبد یا مغز فرد را نیز درگیر می‌‌کند. دکتر فریدون بهنیا، متخصص پوست و مو به خبرنگار سلامت «جوان» در اینباره توضیحاتی داده است.
علائم را جدی بگیریدتوصیه‌هایی برای پیشگیری D در بدن دو تا سه بار در طول هفته به مدت نیم ساعت یا 45 دقیقه آن را تجربه کرد، اما قرار گرفتن در معرض نور خورشید بیش از این زمان می‌‌تواند سلامت افراد را به مخاطره بیندازد. از این رو متخصصان به افراد توصیه می‌‌کنند که باید با پوشیدن لباس و پوشاندن بخش اعظم پوست بدن خود از آن در برابر تابش آفتاب محافظت کنند، همچنین استفاده از ضد آفتاب با قابلیت پوشاندگی حداقل 30 نیز به شدت توصیه می‌‌شود.مبتلایان چه کنند؟بیشتر چه افرادی مبتلا می‌‌شوند ؟تحقیقات نشان می‌‌دهند ابتلا به سرطان پوست در افرادی که بیش از40 سال دارند از شیوع بیشتری برخوردار است همچنین این بیماری در مردان نسبت به زنان شیوع بیشتری دارد. البته علت آن چندان مشخص نیست، اما می‌‌توان گفت حضور بیشتر این افراد در مقایسه با زنان در خارج از خانه و بالطبع در زیر نور آفتاب یا قرارگرفتن در معرض مواد سرطان‌زا می‌‌توانند نقش زیادی در این امر داشته باشد. اما باید این نوید را هم داد که به گفته متخصصان 98درصد مبتلایان به سرطان سلول‌های قاعده پوست و سلول‌های سنگفرشی که رایج ترین انواع سرطان پوست در کشور هستند درصورت تشخیص به موقع بهبود کامل می‌‌یابند، بنابراین باید توجه داشت که پیشگیری و توجه به نشانه‌هایی که ممکن است علامت ابتلا به این نوع از سرطان باشد، مهم‌ترین نکته‌ای است که نباید آن را فراموش کرد.

بدون تردید این بیماری نیز مانند بسیاری از امراض نشانه‌هایی دارد که نباید از آنها غافل شد.

به طور مثال اگر فردی که بیش از 40 سال سن دارد متوجه شود که روی پوست وی زخم یا برجستگی ایجاد شده که بیش از یک ماه و نیم از به وجود آمدنش گذشته و بهبود نیافته است باید به پزشک متخصص مراجعه کند تا پس از معاینه و انجام آزمایشات لازم از سلامت خود مطمئن شود. علاوه بر این وجود خالی که ظاهر، رنگ و اندازه‌اش تغییر کند یا لکه بزرگ قهوه‌ای که نقاط تیره‌ای دارد زخم‌های تیره رنگ روی کف دست و پا، نوک انگشتان همچنین زخمی کوچک با لبه‌های ناسور به رنگ قرمز، سفید، آبی یا آبی مایل به سیاه که روی تنه یا دست و پا دیده شود، می‌‌تواند نشانه‌ای باشد از ابتلا به سرطان از نوع بدخیم آن یا همان ملانوم و باید هرچه سریع‌تر به فکر درمان بود. این درحالی است که نباید فراموش کرد که احتمال ابتلا به این نوع از سرطان بیشتر قسمت‌هایی از پوست را تهدید می‌‌کند که در معرض نور آفتاب قرار دارد، مانند صورت که در طول روز با تابش مستقیم نور خورشید مواجه است. این نوع از سرطان اگرچه روند رشد آهسته‌ای دارد، اما اگر به موقع درمان نشود سایر نواحی پوست بدن و استخوان‌های زیرین را درگیر می‌‌کند.

البته خوشبختانه شایع ترین نوع این بیماری در ایران مربوط به سرطان سلول‌های قاعده‌ای پوست است و سرطان ملانوم بد خیم در کشور ما از شیوع بالایی برخوردار نیست و بیشتر در امریکا و کشورهای اروپایی شایع است.

یادمان باشد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید اصلی‌ترین علت ابتلا به سرطان پوست است، همچنین احتمال ابتلا به این بیماری در افرادی که در معرض این اشعه قرار دارند بیش از سایر اشخاص است. بنابراین اگر چه قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای سلامت افراد بسیار مفید است و باید برای تسهیل در روند ساخت ویتامین

به هر حال افراد در طول عمر خود با احتمال ابتلا به هر بیماری مواجه هستند و سرطان هم یکی از امراضی است که ممکن است فرد به آن مبتلا شود. درمان و شانس بهبود در این بیماری بستگی به نوع آن دارد، اگر فردی به سرطان بازال یا همان سلول‌های قاعده پوست مبتلا شده و به موقع بیماری او تشخیص داده شود می‌‌توان با عمل جراحی از گسترش بیماری در بدن و خطرات ناشی از آن جلوگیری کرد، اما در نوع بدخیم آن فرصت بیمار کمتر است به زبان ساده‌تر باید میان تشخیص و درمان فاصله بسیار کوتاهی باشد تا سرطان به سایر قسمت‌های بدن تسری نیابد. با آغاز روند درمان و بروز نشانه‌های بهبود بیمار نباید فراموش کند که باید تا مدت‌ها تحت نظر پزشک باشد و هر چند ماه یکبار به طور عمده هر 6 ماه یکبار برای انجام آزمایشات لازم به متخصصی که بر مراحل درمان او نظارت می‌‌کند، مراجعه کند.

در غالب موارد درمان از طریق جراحی صورت می‌‌گیرد به این صورت که زخم، برجستگی یا لکه به وجود آمده برداشته می‌‌شود، اما در مواردی این امکان وجود دارد که فرد تنها تحت شیمی درمانی قرار گیرد. به طور کلی می‌‌توان گفت از چهار شیوه برای درمان استفاده می‌‌شود که شامل کرایوتراپی و رادیوتراپی که همان اشعه درمانی است،جراحی، تخریب ضایعه پوستی با جراحی، تخریب ضایعه توسط یخ زدن ناحیه مورد نظر می‌‌شود. البته از چند شیوه به صورت ترکیبی نیز می‌‌توان استفاده کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد