همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

پوکی استخوان

هورمون پاراتیروئید(hormone Parathyroib)
مصرف تری پاراتاید(Forteo) برای درمان زنان یائسه ای که پوکی استخوان دارند و در خطر بالا ی شکستگی استخوان ها قرار دارند، تایید شده است. این دارو به صورت تزریق های روزانه در زیر پوست تجویز می شود. شما می توانید این تزریق ها را در خانه هم انجام دهید.

رالوکسی فین(Evista) برای جلوگیری و درمان پوکی استخوان استفاده می شود.عملکرد رالوکسی فین شبیه داروی تاموکسی فن(tamoxifen) در درمان سرطان سینه است.
رالوکسی فین می تواند خطر شکستگی در ستون فقرات را تا حدود 50 درصد کاهش دهد. اما در جلوگیری از شکستگی های دیگر مانند شکستگی های لگن موثر نیست.
این دارو ممکن است در مقابل بیماری های قلبی و سرطان سینه اثرات محافظتی داشته باشد که البته این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز دارد.
بیشترین اثر جانبی رالوکسی فین، احتمال خیلی کم در لخته شدن خون ورید های پا(ترومبوز وریدی) یا لخته شدن خون ریه(امبولوس ریوی) است.
تمرینات ورزشی:
تمرینات ورزشی معمول می توانند شکستگی های استخوان در بیماران مبتلا  به پوکی استخوان را کاهش دهند.
برخی تمرینات ورزشی پیشنهاد شده عبارتند از:
-تمرینات تحمل وزن- راه رفتن، تنیس
-تمرینات تعادلی- تای چی، یوگا
-استفاده از دوچرخه ثابت(به مدت کوتاه و سرعت ملا یم)
-استفاده از تردمیل(بدون شیب و تا حدی که به بدن فشار وارد نشود.)
توجه کنید که از هرگونه تمرین ورزشی که خطر افتادن یا ضربه خوردن منجر به شکستگی در آنها بالا  است پرهیز کنید.
رژیم غذایی مناسب:
هر روز، حداقل 1200 میلی گرم کلسیم و 800 تا 100 واحد بین المللی ویتامین D3 مصرف کنید.
ویتامینD درجذب کلسیم به بدن شما کمک می کند. دکتر شما یک منبع مناسب برای تامین کلسیم و ویتامین D بدن تجویز خواهد کرد. (کلسیم مصرفی باید حتما همراه با ویتامین D باشد و گرنه کلسیم تنها عوارض دارد.)
از رژیم غذایی پیروی کنید که مقدار کافی کلسیم، ویتامین D و پروتئین را برای بدن شما فراهم کند.
تا زمانی که این رژیم روند کاهش تراکم استخوانی را متوقف نکرده، بازهم می تواند تامین مواد لا زم بدن شما را برای شکل دهی و حفاظت استخوانها تضمین کند.
مواد غذایی با کلسیم بالا  عبارتند از: پنیر، بستنی، سبزیجات با برگ های سبز مانند اسفناج، شیرکم چرب، ماهی سالمون، ماهی ساردین(با استخوان هایش)، توفو، ماست و...
ترک عادت های مضرسلا متی
عادات نامناسب خود مانند سیگار کشیدن و مصرف الکل را ترک کنید. (مصرف الکل زیاد می تواند خطر افتادن و شکستگی استخوان را بالا  ببرد.)
جلوگیری از زمین خوردن
اینکه شما از افتادن و زمین خوردن جلوگیری کنید بسیار حیاتی و مهم است. از مصرف داروهای مسکن پرهیز کنید و مکان های پرخطر خانه را برای جلوگیری از افتادن و شکستگی استخوان تغییر دهید و مطمئن شوید که قدرت بینایی شما خوب است. دیگر راه های جلوگیری از زمین خوردن عبارتند از: پرهیز از تنها راه رفتن در روزهای یخی، استفاده از میله های کمکی دروان حمام، پوشیدن کفش مناست و اندازه پا.
بررسی و کنترل روند درمان بیماری:
پاسخ بدن شما به درمان هر 1تا2 سال یک بار به وسیله یکسری اندازه گیری های تراکم طبیعی استخوان بررسی و کنترل می شود.
در زنانی که از درمان دریافت استروژن استفاده می کنند، چون که بیشتر در معرض خطر هستند بهتر است آزمایش های ماموگرافی، بررسی لگن و پاپ اسمیر را در فواصل زمانی معین تکرار کنند.
جراحی های مرتبط:
هیچ جراحی برای درمان پوکی استخوان وجود ندارد. اما، یک روش استفاده از مهره های مصنوعی (vertedroplasty) وجود دارد که در آن هر شکستگی کوچک در ستون فقرات شما که به دلیل پوکی استخوان ایجاد شده است را درمان می کند.
همچنین با قوی کردن استخوان های ستون فقرات، از شکسته شدن مهره های ضعیف جلوگیری می کند.
در این روش، یک ماده چسب مانند را در نواحی که شکسته یا ضعیف شده تزریق می کنند.
در یک روش مشابه دیگر که اصلا ح قوز(Kyphoplasty) نامیده  می شود از بالن  هایی برای وسیع کردن نواحی که به چسب احتیاج دارند استفاده می شود.(این بالن ها در طول انجام مرا حل روش از بین می روند.)
عوارض:
ممکن است در اثر وارد شدن فشار زیاد و تحمل وزن مهره ها شکسته شوند
ناتوانی به دلیل به شدت ضعیف شدن استخوان ها
شکستگی های لگن و کمر
از دست دادن توان راه رفتن به دلیل شکستگی لگن
پیشگیری:
کلسیم برای ساختن و حفظ سلا مت استخوان ها بسیار مهم و ضروری است. ویتامین D هم برای کمک به بدن شما در جذب کلسیم مورد نیاز است.
پیروی از یک رژیم سالم و متعادل غذایی می تواند به شما در دریافت کلسیم و ویتامین D و دیگر مواد مغذی در طول زندگی بسیار کمک کند.
دیگر موارد برای پیشگیری عبارتند از:
1-پرهیز از نوشیدن الکل زیاد
2-سیگار نکشیدن
3-انجام تمرینات منظم ورزشی
مصرف تعدادی از داروها هم برای پیشگیری و جلوگیری از پوکی استخوان تایید شده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد