همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

پیامی که معمولا دیــــــــــــــر شنیده می شود !!

جوانی که انقلاب تونس را راه انداخت

 محمد البوعزیزی , سبزی فروش دوره گرد با مدرک دانشگاهی

"محمد البوعزیزی" 26 ساله که به رغم داشتن مدرک تحصیلی لیسانس ، ناگزیر از راه دست فروشی کسب درآمد می کرد، حدود یک ماه پیش در شهر "سیدی بوزید" تونس دست به خودسوزی زد. این جوان تونسی در اعتراض به توقیف چرخ دستی سبزی فروشی اش توسط پلیس و بی کاری اقدام به خودسوزی کرده بود.

شاهدان گفته اند یک پلیس زن پس از توقیف چرخ دست فروشی این جوان تونسی به دلیل نداشتن مجوز شهرداری ،به  مشاجره با وی برمی خیزد و به صورت وی سیلی زده و به او آب دهان می اندازد. 
شکایت این جوان در شهرداری برای پس گرفتن چرخ شهرداری اش هم به جایی نمی رسد. پس از این، وی اقدام به خودسوزی می کند. 

پس از این واقعه ، طبق معمول پلیس و مقامات دولتی هر گونه اطلاع رسانی از اعتراضات را ممنوع کردند. با این حال با توجه به گسترش رسانه هایی چون اینترنت ، معترضان فیلم های ضبط شده با گوشی های موبایل را در اینترنت منتشر کردند . همین اتفاق کافی بود تا شبکه های بزرگ خبری جهان و در راس آن ها الجزیره به پخش این فیلم ها بپردازد. فیلم هایی که از لحاظ فنی بی کیفیت بودند؛ اما تنها تصاویر از ناآرامی های تونس به شمار می آمدند.

انتشار گسترده این فیلم ها از مهم ترین رسانه های جهان باعث شد دامنه اعتراضات گسترده شود و حتی عیادت رئیس جمهور تونس از جوانی که دست به خودسوزی زده بود، نیز نتواند مانع ادامه اعتراضات خیابانی شود. البته این جوان پس از آن درگذشت و موج جدیدی به اعتراضات خیابانی اضافه شد.
جوانی که انقلاب تونس را راه انداخت


خودسوزی این جوان تونسی که به مرگ وی منجر شد، باعث گردید دوستان و نزدیکان وی دست به اعتراض و تظاهرات بزنند. اعتراض و تظاهرات آنان هم به درگیری با نیروهای پلیس و ضد شورش و کشته شدن تعدادی دیگر منجر شد. این درگیری ها همین طور ادامه یافت و حدود یک ماه به طول انجامید.

این اعتراضات در نهایت به سقوط دولت تونس و فرار "زین العابدین بن علی" رئیس جمهور این کشور منجر شود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد