همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

مرثیه‌ای برای یک یخچال

تازه‌ترین مطالعات نشان می‌دهد علی‌رغم ابعاد ناچیز یخچال‌های کوچک که تنها 1درصد یخچال‌های قطب‌شمال و گرینلند است، این یخچال‌ها تا پایان قرن 21 ذوب و سطح آب دریاها را 12 سانتی‌متر افزایش می‌دهند.
مرثیه‌ای برای یک یخچال

یافته‌های جدید یک گروه تحقیقاتی آمریکایی-کانادایی که بر اساس اکثر مطالعات جامع در خصوص یخچال‌های کوهستانی و قله‌های یخی انجام شده، نشان می‌دهد تا سال 2100 / 1479 یخچال‌های کوچک از روی زمین محو خواهند شد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که هیئت بین‌دولتی تغییرات آب‌وهوایی، آی‌پی‌سی‌سی که مسول ارزیابی خطرات جهانی تغییرات آب‌وهوایی است، در این باره حق داشته است.

به گزارش نیچر، برآوردهای آی‌پی‌سی‌سی نشان می‌داد که تاثیر ذوب شدن تمام یا بخشی از یخچال‌های کوچک بر سرعت بالا آمدن سطح آب دریاها مشابه اثر ذوب شدن صفحات عظیم یخی قطب شمال و گرینلند است. با این وجود، مطالعه جدید نشان می‌دهد که آی‌پی‌سی‌سی در مورد محو شدن یخچال‌های هیمالیا تا سال 2035 / 1414، اشتباه کرده است.

بر اساس این مطالعه تا سال 2100 / 1479، نیمی از یخچال‌های طبیعی که کمتر از 5 کیلومتر مربع مساحت دارند به طور کامل ذوب خواهند شد و زندگی جوامعی را که برای تامین آب خود به آنها وابسته‌اند، تحت تاثیر قرار خواهد داد. همچنین ذوب این یخچال‌ها و قله‌های یخی، در مجموع سطح آب دریاها را به میزان 12 سانتی‌متر افزایش خواهد داد.

والنتینا رادیک، یخچال‌شناس دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا می‌گوید: «وقتی ما درباره افزایش سطح آب دریاها صحبت می‌کنیم، یخچال‌های کوچک نقش بسیار مهمی دارند. با توجه به این‌که ابعاد این یخچال‌ها تنها 1 درصد صفحات یخی قطب شمال و گرینلند است، اغلب از اثر آنها صرف‌نظر شده است.»

نابودی کوچک‌ترها
رادیک و همکارانش در مطالعه خود، بر اساس سناریوی میانه‌رویی از آی‌پی‌سی‌سی در خصوص انتشار گازهای گلخانه‌ای در آینده، تاثیر تغییرات آب‌وهوایی را بر روی تمام یخچال‌ها کوهستانی و قله‌های یخی که نقشه آنها وجود داشت، مدل‌سازی کردند. نتایج مدل‌سازی نشان می‌داد که بسته به مدل مورد استفاده، ذوب تمام یا بخشی از یخچال‌ها منجر به افزایش سطح آب دریاها به میزان 8.7 تا 16 سانتی‌متر می‌شود. تخمین آی‌پی‌سی‌سی برای این موضوع که در چهارمین گزارش ارزیابی آن در سال 2007 / 1386 منتشر شد، این مقدار را بین 7 تا 17 سانتی‌متر ذکر کرده بود.

تد اسکامبوس، یخچال‌شناس و عضو مرکز داده‌های برف و یخ ملی آمریکا در کلرادو می‌گوید: «این‌که آی‌پی‌سی‌سی و تحقیق جدید مستقلا به یک نتیجه رسیده‌اند، باعث اطمینان خاطر می‌شود. اگرچه نتایج هر دوی آنها می‌تواند غلط باشد، اما محتمل‌تر آن است که نتایج هر دو تحقیق تقریبا درست است.»

اشتباه هیمالیایی
بر خلاف پیش‌بینی آی‌پی‌سی‌سی که یخچال‌های هیمالیا را در آستانه نابودی می‌دانست، نتایج یافته‌های رادیک نشان می‌دهد که به طور متوسط تا سال 2100 / 1479، تنها 10 تا 15 درصد این یخچال‌ها محو می شوند. وی می‌گوید: «این نتیجه جمع‌بندی مدل‌های مختلف است. در حقیقت بعضی از مدل‌ها نشان می‌دهند که این یخچال‌ها حتی ممکن است اندکی رشد کنند.»

به گفته رادیک این تفاوت می‌تواند ناشی از پیش‌بینی افزایش برف باشد، موضوعی که از یک مدل تا مدل دیگر کاملا فرق می‌کند. وی می‌گوید: «یخچال‌های هیمالیا به شدت نسبت به بارش برف حساس هستند.»

در بین آب رفتن یخچال‌های دنیا، یخچال‌های هیمالیا استثنایی و جان‌سخت محسوب می‌شوند. به گفته رادیک تا سال 2100 / 1479، کوه‌های آلپ 50 تا 90 درصد یخچال‌های خود را از دست خواهند داد. این مقدار برای کوه‌های قفقاز بین 45 تا 90 درصد، و برای کوه‌های منطقه نیوزلند 60 تا 85 درصد خواهد بود. ضربه آخر نیز مربوط به مناطقی است که یخچال‌های کوچکی دارند. رادیک می‌گوید: «تا سال 2100، اغلب این یخچال‌های کوچک از صحنه روزگار محو خواهند شد.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد