همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

آیا رقصیدن بیماریست؟!

آیا رقصیدن بیماریست؟!

در طول این سالها بسیاری از بیماران بخت برگشته ، به داشتن رابطه با شیطان ، جن ها یا سایر موجودات عجیب و غریب و نامریی متهم می شدند....

یک روز بعد از ظهر در شهر "آخن" ( Aachen ) در سال 1374 گروهی از مردم دست به دست هم داده و حلقه وار به رقصیدن و آواز خواندن پرداختند .

صدای آواز خواندن آنها دیگران را نیز از خانه ها ی مجاور بیرون کشید و خیابان ها به زودی پر از مردان ، زنان و کودکانی شد که دست به دست هم داده و ازسویی به سوی دیگر می رقصیدند .

مورخی می گوید :

 (( دهقانان گاوآهن خود ، آهنگران کارگاه خود ، زنان کارهای خانه خود را رها کردند تا به این سرور جنون آمیز بپیوندند . دختران وپسران کلاسهای درس خود را ترک کردند تا با شرکت در رقصهای آن مردم تفریح کنند )).

در آن زمان تنها توضیح و تفسیر برای آن رفتار عجیب و غریب آن بود که شیطان به بدن آن افراد وارد شده است !.

جنون رقص آمیز از شهر آخن در "لیژ" (liege  ) به "اوترخت" (Utrecht ) و "کلنی"( cologne ) و "متس" ( metz ) گسترش پیدا کرد .

در هرجا پزشکان و اعضای انجمن شهر و سایر خانواده ها مات و مبهوت به کسانی که در طول خیابانها چرخ می زدند می نگریستند .

در "استراسبور" انجمن شهر تصمیم گرفت که اقدامات شدیدی را بر ضد این جنون شیطانی ، اتخاذ کند .

آنها کسانی را که می رقصیدند بازداشت کرده وبه دسته های کوچکتر تقسیم کردند ، سپس ، آنها را به کلیسای "سن ویتوس " saint vitus  بردند و در آن مکان کشیشها تلاش کردند تا با انجام مراسم مذهبی ، این افراد را معالجه کنند .

اما تمام این تلاشها بی فایده بود .

در ایتالیا گمان می کردند که جنون رقص در اثر گزیدن عنکبوت ایجاد می شود .

اما آیا این نوع رقصیدن یک پیام از سوی شیطان بود ؟ یا یک بیماری ؟

سالها زمان سپری شد تا پزشکان در سایه تلاش و با روشهای تحقیقاتی علمی بسیاری از بیماری ها را کشف کرده و راه درمان آنها را شناختند .

اما در طول این سالها بسیاری از بیماران بخت برگشته ، به داشتن رابطه با شیطان ، جن ها یا سایر موجودات عجیب و غریب و نامریی متهم می شدند .

جنون رقص "سن ویتوس" ، چیزی بود که سالها بعد ، نام "کره" ( corea ) را به خود گرفت .

کره یک بیماری عصبی است و تا به حال مکانیسم دقیق ایجاد آن مشخص نشده است .

البته نظریات مختلفی در مورد این بیماری وجود دارد و آسیب به برخی از مراکز اعصاب مغزی را در بروز این بیماری موثر می دانند .

انواعی از بیماری کره می توانند به صورت ارثی و یا در اثر حاملگی یا برخی از داروها ایجاد شوند .

داروهایی مانند فنی تو ئین ، لوودوپا ، لیتیم ، و برخی از داروهای رونگردان می توانند این عارضه را ایجاد کنند .

کره می تواند در زمینه برخی از اختلالات مانند هیپو کلسمی ( کاهش کلسیم خون ) ، هیپومنیزیمی ( کاهش منیزیم خون ) و یا هیپرناترمی ( افزایش سدیم خون ) ایجاد شود .

و همچنین در زمینه برخی از بیماریها مانند پلی سایتمی ورا ، سیروز کبدی ، ویلسون دیده می شود .

اختلالات عروق مغزی مانند سکته های مغزی ، التهاب عروق مغزی یا "واسکولیت " و هماتوم ساب دورال ( وجود لخته خون در زیر ناحیه سخت شامه ) هم می توانند کره را ایجاد کنند .

اما یکی از علتهای مهم ایجاد کره در انسانهایی که بیماری زمینه ای و ارثی ندارند ، بیماری تب روماتیسمی است .

بیماری تب روماتیسمی در اثر واکنش سیستم ایمنی بدن انسان نسبت به یک باکتری به نام "استرپتوکوک همولیتیک گروه A " ایجاد می شود .

بیماری های ناشی از باکتری استرپتو کوک در جامعه نسبتا شایع است و می تواند علایم سرماخوردگی یا التهاب و احساس وجود زخم در گلو ، تب ، آبریزش از بینی ، سردرد را ایجاد کند .

در برخی از موارد بیماری ناشی از این باکتری می تواند کلیه را نیز درگیر کند .

بیماری تب روماتیسمی بیشتر از همه اعضا برای قلب خطرناک بوده و می تواند تمام لایه های قلب را درگیر کند و حتی بیمار را دچار اختلالات دائمی قلبی نماید .

بنابر این اگر کودک شما دچار علایم سرماخوردگی شد ، برای درمان مناسب و پیشگیری از بروز بیماری تب روماتیسمی عوارض ناشی از آن ، این علایم را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد