همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

حسادت

حسد از دیدگاه اسلام
یکی از بیماری های قلبی(روانی) که اکثر به قریب افراد به آن مبتلا هستند بیماری حسد است. به طوری که امام صادق (ع) فرموده اند: سه چیز است که هیچ فردی حتی پیامبران نیز از آن در امان نیستند و آن عبارت است از طیره – حسد – اندیشه وسوسه انگیز در باره خلق. (البته در اینجا منظور این است که پیامبران مورد حسادت –طیره و اندیشه وسوسه انگیز قرار میگیرند و خود فاعل این امر نیستند بلکه مفعول واقع میشوند)....

ما ایات زیادی نیز در قران داریم که حسادت را مذموم شمرده . البته پاره ای از انواع حسد مباح و جایز است و نوعی از آن نیز عیب و گناه.
رقابت و مسابقه و جهد و کوشش از انواع خوب حسد است و در این نوع حسد با محسود در رقابت است تا از او در امور نیک پیشی گیرد و برای او آرزوی بد و نابودی نمی کند.
(ر ج ایه 133 سوره آل عمران). و این همان حسدی است که باید مردم را به آن ترغیب کرد چرا که نوعی رقابت آبرومندانه است در جهت یک آماج انسانی و الهی . اما حسدی که نامطلوب است که خواهان رسیدن خیری به محسود نیست و بالعکس از رسیدن نصیبتی و اندوهی به آن شاد میشود. (ر ج بقره 109).
حاسد با چنین نظری خواهان ریاست و سر افرازی و والایی مقام خویش است و منکر عظمت و شخصیت دیگران می شود.افراد گرفتار حسد به خاطر کینه در ستیز با هم به سر میبرند و سرگرم هوسهای خود هستند . و حق و حقیقت را رها کرده و از خیر و نیکی محروم می شوند.خداوند عز وجل به حضرت موسی (ع) می فرماید :
انسان حسود دشمن نعمت من است و می خواهد قضا و سرنوشت پردازی مرا طرد سازد . او در باره روزی هایی که من میان بندگانم (عادلانه) توزیع کرده ام خشمگین است و خواهان خیر خواهی و دلسوزی نسبت به آنان نیست.
علاوه بر اینکه فرد حسود از نظر روانی همیشه در عذاب است از نظر جسمی نیز در حال زیان به خود است . و گفته شده که حسادت مانند آتش گوشت را آب می کند .
باید  قبول کرد که رزق و روزی مردم تقسیم شده و نصیب هر کسی به او خواهد رسید . پس بنابر این باید پرسید حسادت حسود چه نفعی برایش داشته و چه زیانی به محسود می رساند؟ریشه  حسد کوردلی و انکار فضل الهی است.از طریق حسد افراد در حسرت و افسوس دائمی قرار می گیرند و دچار مهلکه ای می شوند که هرگز از آن رهایی نمی یابند (یا به سختی). و ما حدیثی داریم که می گوید :" در شگفتم که حسودان چگونه از تندرستی و سلامت بدن غافلند."
چنین حسدی نتیجه کبر و عجب و کینه وبغض و ریائ است. انسان حسود وقتی که سعادت کسی به گوشش می رسد اندوگین می شود و مسلما اگر او به محسودش زیان رساند این کار برایش سعادتی به بار نمی اورد.
چنین فردی اگر از کسی سخنی حق و درست بشنود نسبت به او کینه به دل می گیرد و هر چه تواند بر علیه او بکار گیرد...
حسد دامنه وسیعی دارد و علاوه بر عموم مردم دامن برخی علما و دانشمندان و پارسایان  را نیز گرفته (و خواهد گرفت).
چنین دشمن خطر ناکی مسلما پادزهر و دفاعی اساسی می طلبد و تا زمانی که فرد آن اطمینان قلبی را به خدایش پیدا نکند طوری که بر خود مسلم دارد که آنچه را خداوند به دیگری داده یا به خاطر تلاش خود فرد و یا برای امتحان اوست و.. نمی توان با این صفت مذموم مقابله کرد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد