همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

رتبه بندی 40 کشور از لحاظ شاخصه «سرمایه فکری»

نوآوری و دانش به سرعت در حال تبدیل شدن به یک شاخصه مهم توسعه همه جانبه اقتصادی و عامل رقابتهای آینده بین دانشگاهها و حتی کشورها است.
اما اندازه گیری سرمایه های فکری به عنوان یک شاخصه رفاه ملی هنوز رشته ای جدید است.

دریک بررسی جدید سوئدی و نظام دانشگاهیش از لحاظ سرمایه های فکری در صدر قرار گرفته است ، فنلاند وسوئیس نیز در رتبه های بعدی هستند.

لیف ادوینسون از دانشگاه لوند سوئد در کتابی که در این مورد منتشر کرده توضیح می دهد که چگونه دانش و سرمایه های فکری را می توان به شاخصه توسعه و رفاه اقتصادی تعبیر کرد.

او معتقد است سرمایه های فکری بیشتر در مورد کیفیت آموزش و تجربه انسانی است تا تعداد فارغ التحصیلان. پس دانشگاه تنها یک محل دانشجو گیری نیست بلکه محل پرورش مغز انسان برای نوآوری های آینده است

در این بررسی 10 کشوربرتر در طول دهه ی گذشته از لحاظ سرمایه های فکری عبارتند از : سوئد ، فندلاند ،سوئیس ، دانمارک ، ایالات متحده ، سنگاپور ، ایسلند (تا 2008) ، هلند ، نروژ و کانادا .

کشورهای شمال اروپا که دارای بالاترین درجه از سرمایه فکری ملی هستند به گفته ادوینسون آنها در آینده موفق ترین ها خواهند بود.

ژاپن ، کره جنوبی و تایوان رتبه 14 ، 21 و 17 را در این رنکینگ دارند اما موقعیت 6 سنگاپور ، به عنوان مثال ، نشان دهنده یکی از بالاترین سرمایه های انسانی در آسیاست.

در این رتبه بندی مالزی چین و هند هر کدام به دلایلی در انتهای لیست 40 کشوری هستند چین با رتبه 36 البته در حال پبشرفت است و هند هم با رتبه 40 چشم به آینده دارد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد