همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

هشدار سیاره ناهید به زمین!

تیم اکتشافی اروپایی مدارگرد "ونوس اکسپرس" که درباره سیاره ناهید تحقیق می‌کند، در مورد لایه مرموز مرتفع دی‌اکسید گوگرد کشف شده توسط این گروه توضیحاتی ارائه داده که این مساله شاید هشداری برای طرح تزریق قطرات سولفور به جو برای کاهش دما باشد.

سیاره ناهید با ابرهای اسید سولفوریک پوشیده شده مانع دیده‌شدن سطح سیاره می‌شوند.
ابرها در پی ترکیب دی‌اکسید سولفور آتش‌فشانی با بخار آب و ایجاد قطرات اسید سولفوریک در ارتفاع 70-50کیلومتری تشکیل شده‌اند. هرگونه دی‌اکسید سولفور باقیمانده باید توسط تابش شدید خورشید در ارتفاع 70 کیلومتری از بین برود، بنابراین کشف یک لایه دی ‌اکسید سولفور در ارتفاع 90 تا 110 کیلومتری سیاره توسط مدارگرد اکتشافی ونوس اکسپرس سازمان فضایی اروپا در سال 2008، مانند یک راز بود.

اکنون شبیه‌سازی‌های رایانه‌یی انجام شده در موسسه تکنولوژی کالیفرنیا با همکاری محققانی از کشورهای آمریکا، فرانسه و تایوان نشانگر این مطلب است که احتمالا برخی از قطرات اسید سولفوریک در ارتفاع بالا بخار شده و گاز اسید سولفوریک را آزاد کرده که توسط نور خورشید تجزیه شده و گاز دی‌اکسید سولفور از آن آزاد شده‌ است.

هاکان سودهم یکی از دانشمندان پروژه ونوس اکسپرس گفت:‌ ما انتظار وجود این لایه سولفور را در ارتفاع بالا نداشتیم، اما اکنون می‌توانیم سنجش‌هایمان را توضیح دهیم. یافته‌های جدید نشان می‌دهد چرخه سولفور جوی بسیار پیچیده‌تر از تفکرات ماست.

یافته‌های جدید علاوه بر افزایش دانسته‌های ما در مورد سیاره ناهید، دربرگیرنده هشدارهایی هم هست که شاید طرح‌های کاهش تغییرات آب و هوایی آن‌گونه که ابتدا فکر می‌شد، کارا نباشد.

پل کروتزن، برنده جایزه نوبل شیمی، اخیرا از طرح تزریق مصنوعی مقادیر زیاد دی‌اکسید سولفور به جو زمین برای حدود 20 کیلومتر به منظور خنثی کردن گرم شدن زمین در نتیجه افزایش گازهای گلخانه‌ای طرفداری کرده ‌است.

این طرح ریشه در مشاهدات دانشمندان از فوران‌های آتش‌فشانی قدرتمند به ویژه در سال 1991 و فوران کوه پیناتوبو در فیلیپین دارد که دی اکسید سولفور را به سمت جو زمین پرتاب کرد. این گاز در ارتفاع 20 کیلومتری به قطرات ریز اسید سولفوریک که در ابرهای سیاره ناهید نیز موجود است، تبدیل و سپس دور زمین پخش شد. قطرات ریز اسید سولفوریک یک لایه مه ایجاد کردند که برخی از اشعه‌های خورشید را به فضا باز‌گردانده و باعث حدود 5/0 درجه سردتر شدن زمین شدند.

با این‌ حال تحقیقات جدید در مورد تبخیر اسید سولفوریک در سیاره ناهید نشان داده که تلاش برای سرد کردن کره زمین ممکن است آن طور که فکر می‌کردیم موفقیت آمیز نباشد، چرا که هنوز نمی‌دانیم چقدر طول می‌کشد مه محافظ اولیه به اسید سولفوریک گازی تبدیل شود. این مه در مرحله اولیه شفاف بوده و باعث ورود تمام اشعه خورشید به جو خواهد شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد