همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

یک متخصص برق ادعا کرد 271 اثر پیکاسو چندین و چند سال در گاراژ او

یک متخصص برق ادعا کرد 271 اثر پیکاسو چندین و چند سال در گاراژ او بوده‌اند.

 پابلو پیکاسو هرگز از خلق کردن دست نکشید و هزاران طراحی، نقاشی و مجسمه از خود به جای گذاشت. آثاری که علاقه‌مندان را به موزه‌های سراسر دنیا می‌کشاند.

نظرات درمورد گنجینه گاراژ متخصص برق متفاوت است؛ میراث‌داران پیکاسو این مرد را سارق می‌دانند، اهالی هنر از این کشف هنری ذوق‌زده هستند و خود مرد که مسئول نصب دزدگیر برای خانه پیکاسو بوده این آثار را هدیه‌ای از سوی مشهورترین هنرمند قرن بیستم می‌داند.

ادعای خانواده پیکاسوپسر پیکاسو و دیگر بازماندگان او می‌گویند پیر لوگونه، متخصص برق ماه سپتامبر به آنها مراجعه کرده تا آنها صحت این آثار را که نامشان جایی ثبت نشده تایید کنند.

درعوض این خانواده پرونده مالکیت غیرقانونی آثار را روانه دادگاه کردند و اذعان داشتند آثار توسط فردی که از دوستان و نزدیکان پیکاسو نبوده به سرقت رفته است. این مسئله موجب شد ماه گذشته پلیس فرانسه به خانه این مرد حمله و از او و همسرش بازجویی و آثار هنری را ضبط کند.

لوگونه و همسرش می‌گویند دومین همسر پیکاسو یک صنوق پر از آثار هنری به آنها هدیه داد و این دو تا این لحظه که قصد دارند مال و املاک خود را بین فرزندانشان تقسیم کنند به آثار دست نزده‌اند. بازماندگان پیکاسو این توضیح را مضحک خواندند.

ژان-ژاک نوئر، وکیل خانواده پیکاسو در این مورد گفت: «پیکاسو حتی وقتی روی بلیت کوچک مترو هم چیزی می‌کشید آن را نگه می‌داشت. اینکه حالا فکر کنیم او 271 اثر هنری را به کسی تقدیم کرده که حتی دوستانش هم او را نمی‌شناسند خیلی مسخره است.»

گنجینه پیکاسواین آثار شامل لیتوگراف، پرتره، یک نقاشی آبرنگ و چندین طراحی است که بین سال‌های 1900 تا 1932، دورانی که پیکاسو به شدت خلاق و پرکار بود و تازه از بارسلون به پاریس نقل مکان کرده بود کشیده شده‌اند.

طراحی سرشار از رنگ یک دست، طراحی از همسر اول هنرمند یعنی اولگا خالخولفا که بالرینی اهل روسیه بود در حالت نشسته و کلاژی از پیپ و بطری از جمله این آثار هستند.

کلاژ مذکور به همراه هشت کلاژ دیگر مجموعه به تنهایی 40 میلیون یورو ارزش دارند. در حال حاضر تمامی آثار در دست آژانسی در فرانسه است که مسئول مبارزه با قاچاق غیرقانوی اشیاء هنری است.

ادعای خانواده برقکارلوگونه 71 ساله ادعا کرده در سه ملک پیکاسو در جنوب فرانسه کار کرده است؛ ویلایی در کن، عمارتی در ووونارژ و خانه‌ای روستایی در موگین، محل فوت پیکاسو در سال 1973. در روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» که دوشنبه این پرونده را فاش کرد آمده است لوگونه مسئول نصب دستگاه دزدگیر در خانه روستایی بوده.

آنه بالداساری، رئیس موزه پیکاسو در پاریس گفت: «غافلگیری بزرگی هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ تعداد آثار است... ما شگفت‌زده، مجذوب و تحت تاثیر قرار گرفته‌ایم... بیش از همه از کشف آثاری ناشناخته از پیکاسو تحت تاثیر قرار گرفتیم.»

دانیله، همسر لوگونه در تماسی تلفنی با آسوشیتدپرس گفت آنها تصمیم گرفته‌اند امسال این گنجینه را معرفی کنند زیرا دیگر پیر شده‌اند ونمی‌خواهند «در آینده دردسری برای فرزندانشان» به وجود بیاورند. لوگونه مارس گذشته تحت درمان به دلیل سرطان قرار گرفته است.

او گفت آنها اصلا قصد فروش آثار را ندارند؛ «همه اینها هدیه بودند. ما دزد نیستیم. هیچ کار اشتباهی نکردیم.»

به چشم ناآموخته همسر لوگونه این آثار شاهکار نیستند؛ وی افزود: «اما حتی اگر یک خط‌خطی ساده باشند باز هم کار استاد هستند.»

پیر لوگونه با لباسی ساده در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «فرانس-2» حاضر شد و در کنار خانه معمولی‌اش گفت صندوقی از آثار پیکاسو را همسر دوم پیکاسو یعنی ژاکلین روژ به او هدیه کرده است.

او گفت: «مادام آنها را به من داد. و وقتی او این کار را کرده حتما پیکاسو باخبر بوده.» روژ سال 1986 درگذشت. او ادامه داد: «بسته کوچکی بود. اندازه توپ بسکتبال. طراحی‌های کوچک و چیزهای عجیب و غریبی بودند. ممکن بود دور ریخته شوند.»

لوگونه در گفت‌وگویی با شبکه «TF1» گفت: «استاد احتمالا دیوانه شده بود. چیزی اذیتش می‌کرد. شاید از دست کسی عصبانی بود و به همسرش گفته «اینها را بده به برقکار!»، همین.»

سرنوشت نامعلوم آثاردر روزنامه «لیبراسیون» از قول کلود، پسر پیکاسو آمده است پیکاسو به دلیل سخاوتش مشهور بود، اما همیشه هدیه‌هایش را امضا می‌کرد و تاریخ می‌زد و البته تقدیم‌نامه کوچکی هم روی اثر می‌نوشت. چون می‌دانست ممکن است روزی فرد بخواهد آن اثر را بفروشد.

مسئولان میراث پیکاسو که در ماه سپتامبر اجازه پیدا کردند برای سه ساعت از آثار دیدن کنند احتمال می‌‌دادند آثار تقلبی باشند. اما آنها این فرضیه را رد کردند زیرا مهارت، تکنیک‌های متنوع و استفاده از اعدادی خاص در این آثار همگی به شکلی هستند که هیچ جاعلی از آنها اطلاع نداشته است.

دانیله لوگونه گفت: «استاد همیشه با ما خوب برخورد می‌کرد» اما با پسرش «کمی مشکل داریم. او از پشت به ما خنجر زد و ما را به دادگاه کشاند و دزد خطاب کرد. باید این مسئله را ثابت کند. هنوز هم از اینکه آثار را داریم خوشحالیم... تا ببینیم چه پیش می‌آید.»

آثار پیکاسو و سارقانبالداساری اذعان کرد تعداد دقیق آثار پیکاسو در سراسر دنیا نامعلوم است. 70 هزار اثر او در دست خانواده‌اش هستند، اما این تعداد شامل آثاری که این هنرمند فروخته یا در موزه‌ها هستند نمی‌شود.

سارقان علاقه عجیبی به آثار پیکاسو دارند. در ماه مه امسال لیتوگرافی اثر پیکاسو از خانه مجموعه‌داری در جنوب مارسی به سرقت رفت. یک روز قبل از این سرقت یکی از تابلوهای نقاشی این هنرمند از موزه‌ای در پاریس به سرقت رفته بود. در سرقت از موزه پاریس چندین اثر هنری به ارزش بالغ بر 123 میلیون دلار به سرقت رفت.

در همان زمان یکی از تابلوهای پیکاسو متعلق به سال 1932 در حراجی کریستی در نیویورک رکورد شکست و به قیمت 106 میلیون و 500 هزار دلار به فروش رفت.

«دفتر ثبت آثار گمشده» که مسئول ردیابی آثار هنری سرقتی، قاچاق و گمشده است 702 اثر پیکاسو را سرقتی اعلام کرده است. این آثار شامل نقاشی، لیتوگراف، طراحی و کار روی سرامیک هستند. در پایگاه داده‌های این دفتر در بین 214 هزار اثر گمشده یا سرقت‌شده، بیشترین آمار در دست پیکاسو، هنرمند کوبیست است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد