همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

کفران نعمت عامل کاهش 89 درصدی بارندگی کشور

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: با کاهش 89 درصدی بارندگی در آذرماه که نسبت به 42 سال اخیر بی سابقه بوده مدیریت منابع آب برای تامین نیازهای مردم ضروری است.

علیرضا الماس وندی عصر روز پنجشنبه در حاشیه دیدار عمومی با کارکنان شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: آمارها نشان می دهد از نظر بارشهای جوی وضعیت خوبی نداریم و با کمترین بارش در حوضه های اصلی روبرو بوده ایم.

وی افزود: میانگین تجمعی در دو ماه گذشته حدود 11 میلیمتر بوده که در سال قبل در همین زمان شاهد بارش56 میلیمتری باران در همه حوضه ها بودیم که متوسط بلند مدت در حد 41 میلیمتر بوده که 89 درصد کاهش بارنگی داشتیم و تا هفته آینده هم بارندگی نداریم.
 
الماس وندی یادآورشد: شرایط جوی کشور بیانگر آن است که تا هفته آینده هم بارش در حوضه ها نخوهیم داشت و متاسفانه در میزان بارش در آذر ماه بیشترین کاهش را شاهد بودیم  که در 42 سال گذشته بی سابقه بوده و نیازمند دعای مردم هستیم تا
با نزول رحمت الهی این کمبود را جبران کنیم.
 
کفران نعمت موجب کاهش منابع آبی شده است
 
وی مصرف بیش از حد و کفران نعمت را موجب کاهش منابع آبی دانست و افزود: متاسفانه مصرف بی رویه در کشور ما مشکل ساز شده که امید است با اقدامات لازم و رعایت الگوی مصرف بتوانیم سالهای خشکسالی آتی را پشت سر بگذاریم.
 
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به ذخایر آب زیرزمینی تصریح کرد: در خصوص ذخایر زیرزمینی با برنامه ریزی در سال گذشته که با احتمال کاهش بارنگی صورت گرفت خوشبختانه سه میلیارد و 600 میلیون متر مکعب
ظرفیت ذخایر آبی از سال قبل بیشتر شده اما این حجم زیاد نیست و جوایگوی نیاز امروز کشور نیست و هنوز در حوضه ها با مشکل تامین اب کشاورزی مواجهیم و با روندی که درکاهش نزولات داشتیم باید مدیریت دقیقی صورت بگیرد  تا بتوانیم آب
شرب مورد نباز اولیه استانهای کشور را تامین کنیم.
 
وی ساخت سدها را در تامین آب در مواقع کمبود حیاتی دانست و اظهار داشت: در حال حاضر56 درصد آب شرب تهران از طریق سدها تامین می شود و به همین دلیل ساخت سد را نیز جدی گرفته ایم.
 
ساخت 160 سد در دست مطالعه است
 
الماس وندی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد سدهای مخزنی کشور 26 سد است که حدود 160 سد نیز در دست مطالعه داریم و 120 سد هم در حال بهره برداری است.
 
وی حجم ذخیره ایجاد شده و در حال بهره برداری را بالغ بر 41 میلیارد متر مکعب اعلام کرد و گفت: با تنظیم 31 میلیارد متر مکعب حجم ذخبره ای که ایجاد خواهد شد بالغ بر 57 میلیارد  متر مکعب آب خواهیم داشت که با تنظیم 25 میلیارد مترمکعب
جریان سطحی تا پایان برنامه ششم روان ابهای سطحی را ذخیره و مهار خواهیم کرد.
 
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: در خصوص شبکه ها خوشبختانه در برنامه پنجم به نحوی برنامه ریزیه شده که قالب شبکه ها را وزارت نیرو خواهد ساخت که امسال با جهش خوبی در این بخش مواجه بودیم و از آنجا که
90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود تنها با 10 درصد صرفه جویی در مجموع 90 میلیارد متر مکعب آب مصرفی می توان به اندازه کل مصرف شرب و صنعت ایران صرفه جویی کرد.
 
ساخت 90 هزار هکتار شبکه برای کاهش هدر رفت آب
 
الماس وندی در ادامه گفتگو یادآورشد: در بخش اجرای شبکه ها که در افزایش بهره وری و راندمان موثرند و موجب کاهش پرت آب می شوند نیز 90 هزارهکتار شبکه در حال ساخت داریم و 400 هزار هکتار به مناقصه برده ایم و برای اولین بار شبکه های فرعی در سطح 33 هزار هکتار را اجرا می کنیم.
 
وی اضافه کرد: تا پایان دولت دهم 500 هزار هکتار شبکه اصلی و 500 هزارهکتار شبکه فرعی احداث می شود که این کار در مصرف بهینه موثر خواهد بود.
 
تکمیل سد نهب تسریع می شود
 
وی افزود: سد نهب از سدهای یزرگی است که تا سطح دومیلیون مترمکعب آب تنظیمی آن است  و می تواند در تغذیه سفره آبهای زیرزمینی و تنظیم بموقع آب یرای مصارف کشاورزی و شرب و صنعت بسیار تاثیر گذار باشد که تاکنون مراحل ساخت
بند انحرافی آن به پایان رسیده و بزودی عملیات بدنه سد شروع خواهد شد که درحال تجهیز کارگاه است و آب منطقه ای قزوین بخوبی آن را پیش برده است و ما هم کمک خواهیم کرد تا فعالیتهای ساخت تسریع شود.
 
الماس وندی در خصوص انتقال آب الموت رود به قزوین هم اظهار داشت: مطالعات این طرح انجام شده و در خصوص شبکه آبیاری که تاکنون کارهای خوبی انجام شده که امیدواریم در اجرای شبکه های سه و چهار هم که فرسوده شده اند به سیستم مدرن
اقدامات لازم انجام شود تا به منابع آب زیرزمینی کمک شود زیرا در حال حاضر بیلان منفی است.
 
قزوین در کنترل برداشت غیرمجاز موفق عمل کرده است
 
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در ادامه جلوگیری از حفر چاههای غیر مجاز را حرکت در مسیر صیانت از منابع آبی کشور دانست و تصریح کرد: خوشبختانه با اقدامات موثر شرکت آب منطقه ای قزوین در سال های اخیر با انسداد
بیش از 350 حلقه چاه غیر مجاز و مدیریت آبخوان بیش از 160 میلیون متر مکعب به ذخایر آبی استان اضافه شده که این کار گامی در مسیر حقظ آبخوانها به عنوان منابع استراتژیک کشور و اصلاح الگوی مصرف است.
 
وی گفت: استان قزوین در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است که می تواند تجارب خود را در اختیار سایر استانها نیز قرار دهد.
 
الماس وندی همچنین اظهارداشت:‌ حدود 70 درصد از مصارف کشور از آبخوان های زیرزمینی تامین می شود که حفظ آنها کاری مهم و اساسی در برنامه های مدیریت منابع آب کشور تلقی می شود.
 
این مسئول در خصوص باروری ابرها هم گفت: ‌امیدواریم در کنار دعای مردم برای نزول باران و رحمت الهی بتوانیم از فنون و علوم روز برای باروری ابرها و باران زایی در کشور برای تامین برخی نیازها بهره مند شویم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد