همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

طول عمر با رژیم غذایی مناسب

در همه قرون انسان به دنبال افزایش طول عمر خود بوده، برای رسیدن به این منظور ازهیچ راهی کوتاهی نکرده و تقریباً همه روش‌ها را آزموده است. ولی تنها چیزی که بیش از همه توانسته او را به هدفش نزدیک کند، رژیم غذایی سالم است. تجربه و علم نشان داده است داشتن یک رژیم غذایی سالم و بهداشتی می‌تواند باعث جسم و روانی سالم شود.

مکروبیوتیک دیدگاهی فلسفی به زندگی است که سلامتی جسم و روح را به دنبال دارد. این علم توسط فیلسوفی ژاپنی در دهه 1930 پدید آمد. او به دنبال ترکیب طب و باور سنتی با آموزه‌های مسیح و جنبه‌هایی از طب غربی بود. در مکروبیوتیک اعتقاد بر این است در بدن انسان دو نیروی متضاد و مکمل یین و یانگ وجود دارند که تمام اجزای زندگی و جهان را توصیف می‌کنند. تعادل جهان درغذا نهفته است و در واقع غذا محور زندگی است و باید با دقت آن را انتخاب کنیم. مکروبیوتیک نوین از قرن 19 شکل گرفت. یک پزشک ژاپنی ارتش که دانش آموخته غرب بود، پس از ناامیدی از درمان غیر مؤثر دارویی استفاده شده روی بیماری‌اش، روشی ابداع کرد که از طریق غذا بیماری‌ها را درمان می‌کرد و با موفقیت چشمگیری روبه‌رو شد.

چه بخوریم، چه نخوریم

رژیم مکروبیوتیک نوعی رژیم گیاهی است که شامل استفاده از 50‌‌درصد دانه‌های غلات، 20 تا 30 درصد سبزیجات، مقادیرکمی سوپ، دانه‌های گیاهی و گیاهان دریایی، گوشت سفید، ماهی ومیوه در مقادیر محدود می‌شود. سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، بادنجان، فلفل، مارچوبه، اسفناج، چغندر، کدو سبز، چای، قهوه و گوشت قرمز از این رژیم حذف شده‌اند. در واقع در این رژیم از غذای تازه استفاده می‌شود و از مصرف هرگونه غذای آماده و کنسرو شده و خشک و از خوردن مایعات زیاد همراه غذا خودداری می‌کنند. پیروان این رژیم به استفاده ازهوای تازه، ورزش کردن وپوشیدن لباس نخی تأکید دارند و درمقابل ازتماشای تلویزیون وانجام مدیتیشن اجتناب می‌کنند. خوردن غذاهای متنوع و مناسب به تعادل و هماهنگی بدن کمک می‌کند. بنابراین انتخاب غذای مناسب به متغیرهایی چون سلامت فردی، سن، جنس، مکان جغرافیایی، فعالیت جسمانی، سابقه خانوادگی و فصل بستگی دارد. پیروان این روش معتقدند سبب همه دردها و بیماری‌ها، نبود تعادل یین و یانگ در بدن است و این نوع رژیم تغذیه‌ای به برقراری این تعادل کمک می‌کند.

مقدار غذاهای گوناگون طبق حالات متفاوت سلامت، آب و هوا و فعالیت فیزیکی تعیین می‌شوند. مکروبیوتیک رژیمی بسیار کم کالری است و در صورت استفاده در کودکان و زنان باردار، به‌‌‌سبب کمبود ویتامین‌هایB ،C و آهن، باید حتماً ازمکمل‌ها استفاده شود. همچنین ممکن است باعث کاهش وزن شدید شود که می‌تواند خطرناک باشد.

حبوبات و سبزیجات نقش اساسی در رژیم مکروبیوتیک ایفا می‌کنند. اما اگر این رژیم تنها به مصرف حبوبات و دانه‌های گیاهی محدود شود، به دلیل کمبود‌های شدید موادمغذی خطرناک خواهد بود و امروزه دیگر از این نوع مکروبیوتیک استفاده نمی‌شود. عوارض جانبی که ممکن است دربرخی رژیم‌های سخت مکروبیوتیک مشاهده شود، کمبود پروتئین، کمبود ویتامین‌های D ،  B12 ، آهن و کلسیم خواهد بود. همان طور که اشاره شد، این کمبود در کودکان و زنان باردار خطرناک است. مکروبیوتیک دردرمان برخی سرطان‌ها نیزمؤثر است ولی در افراد مبتلا به سرطانی که کاهش وزن شدید دارند خطر دوچندان دارد. البته عوارض جانبی که اشاره شد، بسته به هرفرد و مدت زمان استفاده ازاین رژیم تفاوت دارد و ممکن است حتی هیچ عوارض جانبی‌ای مشاهده نشود.

برای استفاده هر چه بهتر از این رژیم درمانی مکروبیوتیک حتما با متخصص این علم مشورت کنید تا غذای مورد نیاز بدن شما را با توجه به وضعیت جسمانی و شرایط و نیازهای شما مشخص کند. مکروبیوتیک روشی است که از طریق آن انسان می‌تواند به آرزوی دیرینه خود یعنی عمر طولانی دست یابد وهمان گونه که به اثبات رسیده است، افرادی که از این طب مکمل بهره می‌برند نسبت به سایر افراد میانگین عمر بالاتری دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد