همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

امان از نیش پشه

بیشتر احتمال دارد که پشه‌ها هنگام صبح یا غروب افراد را نیش بزنند؛ زیرا در این مواقع آنها فعال‌تر هستند. اما این هم ممکن نیست که در این مواقع همیشه در خانه و در محیط‌های بسته بمانیم. خوشبختانه می‌توانیم به شیوه‌هایی این پشه‌های مزاحم را دور نگه داریم. بااین حال هیچ راه‌حل صد در صد و قطعی برای در امان بودن وجود ندارد.

علائم و نشانه‌ها

برجستگی روی پوست که می‌تواند قرمز یا صورتی رنگ نیز شود و خارش از جمله علائم گزیدگی توسط پشه هستند. این برآمدگی ممکن است بلافاصله پس از گزش یا تا 2 روز بعد از آن ظاهر شود. اگر هم شما به نیش پشه بسیار حساس باشید ممکن است قسمت وسیعی از پوست خارش پیدا کند. البته بندرت ممکن است واکنشی شدید نیز در نتیجه گزیدگی حاصل شود. این شرایط مراجعه فوری به پزشک را نیاز دارد.

پشه آلوده

پشه‌ها می‌توانند باعث انتقال برخی بیماری‌ها نیز بشوند. علائم و نشانه‌های عفونت‌های شدیدتر شامل این موارد است: تب، سردرد شدید، تغییرات عصبی مانند ضعف عضلات یک طرفه، درد بدن، تهوع، استفراغ، بی‌حالی و حساسیت به نور. البته اگر نیش پشه باعث بروز مشکلات و علائم جدی‌تری شده است مراجعه به پزشک را فراموش نکنید.

پشه‌های ماده باعث گزش می‌شوند. این پشه‌ها با شکافتن پوست از خون فرد تغذیه می‌کنند. در این روند و درحال مکیدن خون، مقداری از بزاق آنها در پوست باقی‌می‌ماند. این بزاق شامل پروتئینی است که در پوست می‌ماند. سیستم ایمنی بدن نیز به این پروتئین واکنش نشان می‌دهد. این واکنش منجر به خارش و تورم می‌شود. البته پشه‌ها قربانیان خود را انتخاب می‌کنند. در این مورد برخی عوامل باعث می‌شوند شما بیشتر در معرض این مشکل قرار بگیرید. البته هنوز دلیل این مساله مشخص نیست ولی پشه‌ها مردان را بیشتر نیش می‌زنند. به علاوه کسانی که گروه خونی ‌‌O دارند و افراد چاق نیز بیشتر در معرض این مشکل هستند.

علاوه بر این، پشه‌ها جذب محیط‌های گرم نیز می‌شوند. بنابراین پوشیدن لباس‌هایی با رنگ تیره که موجب جذب گرما می‌شوند نیز در انتخاب پشه‌ها موثر است.اگرچه پس از گزیدگی توسط پشه خارش شدیدی در محل گزش حس می‌شود، ولی اگر محل گزیدگی را بخارانید، باعث پارگی پوست می‌شود. این مساله می‌تواند باعث بروز مشکلات بیشتری شود. در نتیجه بهتر است از خارش محل خودداری کنیم.

پشه‌ها را دور کنیم

به طور معمول پشه‌ها در آب‌های راکد و بی‌حرکت به راحتی زندگی و تولید مثل می‌کنند. بنابراین مفید خواهد بود اگر این آب‌های راکد را اطراف محیط خانه و حیاط خود نگه نداریم. این‌گونه تعداد پشه‌ها هم کمتر می‌شود. به علاوه پوشیدن لباس‌هایی با رنگ روشن بهتر است و باعث می‌شود پشه‌ها کمتر جذب فرد شوند.

در مناطقی که پشه‌ها زیاد هستند باید تا حد امکان پوست خود را بپوشانیم. می‌توانیم جوراب پوشیده و حتی آن را داخل شلوار خود قرار دهیم تا هیچ راهی برای پشه‌ها باقی نماند.

در مورد کودکان و نوزادان نیز بهتر است با استفاده از لباس‌هایی که مانع از گزیدگی می‌شوند (مانند لباس‌های آستین بلند) از بروز این مشکل جلوگیری کنید. به علاوه تختخواب و صندلی آنها را نیز بپوشانید تا این مشکل کمتر شود. در کنار تمام این موارد، بهتر است تمام درزهای در و پنجره‌ها را هم بپوشانید. این گونه راهی برای ورود آنها باقی نمی‌ماند.

گزش پشه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد