همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

معمای ناپدید شدن آب باران در جنگ‌های بارانی

جنگل‌های بارانی سهم زیادی از باران‌های زمین دارند،‌ اما همه آب باران به زمین برنمی‌گردد. تصور می‌شد که آب باران در برگ‌های انبوه جمع می‌شود،‌ اما ظاهرا این‌طور نیست چون برگ سوزنی‌ها آب بیشتری می‌گیرند

 جنگل‌های بارانی بخش زیادی از باران‌های زمین را به خود اختصاص می‌دهند. گزارش‌ها حاکی است که 20 درصد کل باران‌های زمین بر سر این جنگل‌ها می‌بارد. اما به نظر می‌رسد که تمامی بارانی که از آسمان می‌بارد، به زمین نمی‌رسد.

بر اساس گزارش لایوساینس، محققین متوجه شده‌اند که بخش نه چندان کمی از باران‌ها، پیش از رسیدن به کف جنگل، ناپدید می‌شود. توضیح اولیه، ‌برگ‌های درهم درختان این نوع جنگل‌ها است که می‌توانند مانند یک چتر مانع از رسیدن آب به کف جنگل شوند.

محققین با استفاده از این یافته و‌ اطلاعات ماهواره‌های مشاهده‌گر برای اولین بار مدل جدیدی طراحی کرده‌اند که با در نظر گرفتن آبی که به کف جنگل نمی‌رسد و تاثیر آن بر آب و هوا، به پیش‌بینی آب و هوا کمک می‌کند.

در این مدل،‌ محققین از اطلاعات ماهواره‌های ناسا برای ارزیابی میزان باران، شدت آن (میزان باران در هر ساعت) و میزان پوشش برگ‌های درختان استفاده می‌کنند. اطلاعاتی مانند نوع ابر و رعد و برق به پیش‌بینی شدت بارندگی کمک می‌کند. در حقیقت شدت بارندگی به آن‌ها نشان می‌دهد که چه قدر از آب باران درون برگ‌ها جمع خواهد شد. مثلا اگر مقداری باران در دو دقیقه ببارد یا این که همین میزان در دو ساعت ببارد، در مورد دوم،‌ احتمال این که بخش بیشتری از آب باران در برگ‌ها جمع شود خیلی بیشتر است.

به گفته این محققین، این مدل جدید، به تخمین تاثیر جنگل‌زدایی بر آب و هوای زمین هم کمک خواهد کرد.

اما در این بین یک معما به وجود آمده است. محققین برای به دست آوردن اطلاعات دقیق از میزان آبی که درختان می‌گیرند، جنگل‌های مختلف را ارزیابی کردند. جنگل‌های دارای درختان سوزنی 22 درصد و جنگل‌های درختان پهن‌برگ 19 درصد از آب باران را قبل از این که جذب زمین شود می‌گیرند. این رقم در برخی جنگل‌های سبز به 13 درصد هم می‌رسد. اما این یافته با فرضیه جمع شدن آب در برگ‌های درهم جور در نمی‌آید. حالا محققین در حال بررسی نقشه‌های بارندگی 30 سال گذشته هستند تا شاید بتوانند پاسخ قانع‌کننده‌ای بیابند.

نظرات 1 + ارسال نظر
سعید چابکی شنبه 27 شهریور 1389 ساعت 15:20 http://www.it2.ir

سلام دوست عزیز وبلاگ خوب و مفیدی دارید . امیدوارم همیشه به روز باشی
به سایت منم بیا

www.it2.ir
منتظرم دیر نیای
Yahoo ID : binalod2006

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد