همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

ساخت تخمدان مصنوعی برای اولین بار

تخمدان مصنوعی،‌ درست مانند یک تخمدان طبیعی،‌ مکانی مساعد و مناسب برای رشد تخمک‌ها است. این اندام مصنوعی نه تنها یک آزمایشگاه طبیعی خارج از بدن است، بلکه در موارد بالینی هم می‌تواند مفید باشد

بهنوش خرم‌روز: شاید بهترین جا برای بررسی فرایندهای طبیعی بدن، ‌درون خود اندام‌های بدن باشد،  اما دست کم در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد. گزینه جدید و جایگزینی که به نظر خیلی هم هیجان‌انگیز می‌آید،‌ طراحی اندام‌های مصنوعی است که درست مانند اندام‌های طبیعی عمل کنند و یک محیط آزمایشگاهی خاص برای مطالعه آن‌چه درون بدن می‌گذرد فراهم ‌آورند.

تازه‌ترین دستاورد از این نوع،‌ تخمدان مصنوعی است. بر اساس گزارش پاپ‌ساینس، محققین دانشگاه براون موفق شده‌اند تخمدان مصنوعی بسازند که می‌تواند سلول‌های تخمک را در خود بپروراند تا بارور شوند. این اولین باری است که تخمدان مصنوعی ساخته می‌شود.

ساخت تخمدان مصنوعی برای اولین بار

بر اساس این گزارش، این محققین در ابتدا از سلول‌های اهدا شده کیسه، که یکی از مهم‌ترین انواع سلولی است که در تخمدان یافت می‌شود،‌ ساختاری مشابه لانه زنبور درست کردند. سپس فضاهای خالی این ساختار لانه زنبوری را با سلول‌های گرانولوزا و اوسیت‌های انسان پر کردند (اوسیت‌ نام علمی تخمک‌ها است). 

تنها در عرض چند روز، ساختار سلولی مصنوعی ساخته شد، ‌اطراف سلول‌های تخمک را گرفت و در حقیقت به یک تخمدان در حال فعالیت تبدیل شد. بین ترتیب، سلول‌های تخمک از حالت ابتدایی به رسش رسیدند. این نتیجه نشان می‌دهد که این ساختار تخمدان مصنوعی نه تنها برای آزمایش‌های مربوط به تخمدان و سلول‌های آن خوب جواب می‌دهد،‌ بلکه می‌تواند در موارد بالینی هم به کار بیاید.

در نتیجه، ‌این تخمدان مصنوعی نه تنها یک آزمایشگاه زنده برای بررسی تحول تخمک‌ها خواهد بود، بلکه می‌تواند در موارد بالینی به کمک بدن مادر بیاید و در مواردی که تخمک‌ها ممکن است آسیب ببینند،‌ مثل زمانی که مادر باید تحت درمان‌های پزشکی برای سرطان قرار بگیرد، مکان خوبی برای رسش تخمک‌ها باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد