همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

از کم‌خوابی رنج می‌برید؟ شاید به فناوری معتاد شده‌اید!

قرن حاضر عصر فناوری‌های تازه و تجربه‌های بکر است. بازی‌های آنلاین، تلفن‌های هوشمند و رسا‌نه‌های اجتماعی به جزیی از زندگی روزمره تبدیل شده‌اند، اما ما را دچار افسردگی و اعتیاد به فناوری نیز کرده‌اند.

 از بازی‌های آنلاین گرفته تا رسانه‌های اجتماعی و تلفن‌های هوشمند، فناوری خواه‌ناخواه بخشی از زندگی روزمره ما شده است. اما فکر می‌کنید نیاز به فناوری و تعامل انسان با جلوه‌های گوناگون آن می‌تواند اعتیادآور باشد؟ این پرسش مدت‌هاست ذهن متخصصان سلامت و قانونگذاران را به خود مشغول کرده است.

به گزارش نیوساینتیست، به زودی یکی از دادگاه‌های آمریکا باید به این پرسش پاسخ دهد. ماه گذشته کریگ اسمال‌وود 51 ساله که یک خوره بازی‌های آنلاین است، به دادگاهی در هاوایی علیه شرکت سازنده بازی Lineage II شکایت کرده است. او مدعی است از سال 2004 تاکنون بیش از 20هزار ساعت از عمرش را برای انجام این بازی صرف کرده و هرگز هشداری مبنی بر اعتیادآور بودن آن دریافت نکرده است. ( هر سال 8800 ساعت است!)

از سوی دیگر گروهی از روان‌پزشکان که اخیرا از اسکنر ام.آر.آی برای بررسی تغییرات مغزی تعدادی از بازیکنان بازی آنلاین StarCraft استفاده کرده‌اند، می‌گویند با تماشای بخش‌هایی از این بازی سه منطقه از مغز این افراد نسبت به گروه شاهد فعال می‌شود و این نشان‌دهنده اعتیاد این افراد به بازی است. این افراد پس از 6 هفته درمان و دریافت یک داروی ضدافسردگی بهبود چشم‌گیری داشته‌اند.

تحقیق دیگری نشان می‌دهد پسران جوان و نوجوان بیشتر علاقمند به بازی‌های آنلاین چندکاربره هستند در حالی‌که دختران جوان و زنان بیشتر درگیر رسانه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های ارسال پیام‌های فوری می‌شوند.

رسانه‌های تصویری نیز بخش بزرگی از زندگی انسان قرن 21ام را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند و باز هم سنین 16 تا 24 سال از سایر گروه‌ها آسیب‌پذیر‌تر هستند.

ریچارد گراهام که روانپزشک و متخصص روانشناسی نوجوانان و جوانان است، می‌گوید: «ما در رنسانس فناوری زندگی می‌کنیم، اما هیچ‌کدام به درستی نمی‌دانیم که فناوری‌های تازه چه اثراتی روی ما خواهند داشت. من نمی‌گویم فناوری بد است، بر عکس تازه‌های تکنولوژی جوانب مثبت بسیاری دارند؛ اما نگران‌کننده این است که بر خلاف مواد مخدر، فناوری همیشه و همه‌جا در دسترس است».

گراهام معتقد است موفقیت در بازی‌های آنلاین به مراتب ساده‌تر از موفقیت‌های تحصیلی و ورزشی است و به همین دلیل جوانان به این بازی‌ها رو می آورند، به خصوص زمانی که یک شکست تحصیلی، ورزشی یا هنری را تجربه کرده باشند.

او کلینیکی برای درمان جوانان معتاد به فناوری تأسیس کرده است. در این درمانگاه آنها یاد می‌گیرند چگونه میان زندگی آنلاین و آفلاین تعادل بر قرار کنند و به روابط اجتماعی، تحصیل و سلامت برگردند. پیش از او بیمارستان دیگری در لندن برای بهبود بزرگسالان دایر شده که اغلب مراجعان آن را کارکنانی تشکیل می‌دهند که به گوشی های بلک‌بری معتاد شده‌اند. بزرگ‌ترین قربانی اعتیاد بزرگ‌سالان ساعات خواب آنها است که با آدرنالین و نوشیدنی‌های حاوی کافئین جایگزین می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد