همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

راز انسان شدن ما یک ویروس است؟

میلیون‌ها سال پیش، یک موجود ساده دارای توالی ژنتیکی،‌مانند یک ویروس، به ژنوم انسان حمله کرده و سیستم کنترل ژنتیکی و نحوه فعال و غیرفعال شدن ژن‌های سلول‌های بنیادی جنین انسان را تغییر داده است.

 مطالعه روی سلول‌های بنیادی نقطه امید نسل آینده درمان‌های پزشکی است،‌ اما مطالعاتی که روی سلول‌های بنیادی انجام می‌شوند همیشه رو به آینده ندارند و در برخی موارد، از جمله مطالعه جدید محققین موسسه ژنوم سنگاپور، رازهایی از میلیون‌ها سال پیش را برملا می‌کنند.

بر اساس گزارش ساینس‌دیلی، این محققین ثابت کرده‌اند که میلیون‌ها سال پیش،‌ موجوداتی که دارای نوعی از توالی دی.ان.ای بوده‌اند،‌ مثلا نوعی ویروس، ‌با حمله به ژنوم انسان و نفوذ در آن،‌ سیستم فعال و غیرفعال شدن ژن‌های سلول‌های بنیادی جنین انسان را تغییر داده‌اند.

این موضوع در دهه 1950 هم در حد یک فرضیه عنوان شده بود، ‌اما این‌بار محققین با مقایسه تحول سلول‌های بنیادی موش و انسان،‌ موفق شدند آن را ثابت کنند. در این مقایسه، ‌علیرغم شباهت‌های فراوان، تفاوت‌هایی دیده شده که تاثیر یک دی.ان.ای خارجی را در میلیون‌ها سال پیش تایید می‌کند.

با این یافته، کشف عاملی که ما را به صورت انسان‌های امروزی در آورده، هیجان‌انگیزتر شده است. به نظر می‌رسد در پشت پرده شکل‌گیری انسان،‌ موجودی در حد ویروس وجود داشته که هنوز برای ما ناشناخته است.

عاملی که از آن زمان وارد ژنوم انسان شده، ‌سیستم چیده شدن توالی ژن‌ها را تحت تاثیر قرار داده و در حقیقت سیستم کنترل ژنتیکی انسان را هدف قرار داده است. این یافته نه تنها می‌تواند اسرار تاریخچه تحول بشر را روشن‌تر نماید،‌ بلکه می‌تواند بر تحقیقات آینده برای تولید نسل تازه‌ای از درمان‌ها با استفاده از سلول‌های بنیادی اثر بگذارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد