همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

سرانجام قیمت بنزین چه خواهد شد؟

روز گذشته منابع خبری اعلام کردند که احتمال تصویب قیمت 670 تومان برای هر لیتر بنزین آزاد پس از هدفمندی یارانه‌ها قوت گرفته است.

خبرگزاری ایلنا در این باره نوشت: «گفته می‌شود پس از هدفمندی یارانه‌ها سهمیه بندی بنزین با شرایط جدیدی ادامه خواهد یافت. بر این اساس قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای معادل با چهارصد تومان تعیین شده است که مقرر است در قالب طرحی به خانوار تعلق گیرد.»

به این ترتیب دارا بودن بیش از یک خودرو نمی‌تواند متضمن دریافت سهمیه بیشتری از بنزین باشد. در این حالت خانوار هر تعداد خودرو در اختیار داشته باشند تنها معادل سهمیه یک خودرو را دریافت می‌کند.

اما پس از انتشار این اخبار سخنگوی کارگروه طرح تحول عرضه هر لیتر بنزین آزاد 670 تومانی در زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها در این کارگروه را تکذیب کرد.

محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با مهر، با تکذیب تصویب بنزین آزاد 670تومانی در کارگروه تحول اقتصادی دولت، گفت: «قیمت نهایی بنزین و سایر حامل‌های انرژی به موقع اعلام عمومی می‌شود. این گونه اخبار تنها حدس و گمان‌های برخی افراد است که منتشر می‌شود.»

بنزین سهیمه‌ای پاییز با وجود تکذیب تمام خبرها درباره سناریو قیمتی بنزین پس از هدفمند کردن یارانه‌ها این بار خبرگزاری مهر اعلام کرد که با آغاز شمارش معکوس برای پایان سهمیه بنزین دوره تابستانی و خودکفایی ایران در تولید این فرآورده نفتی، احتمال اختصاص سهمیه بنزین یارانه‌ای برای دوره پاییز به خودروهای شخصی قوت گرفت.

دلیل مطرح شدن این گمانه برای ادامه سهمیه بندی بنزین در پاییز صرفه جویی صورت گرفته در مصرف بنزین، ذخیره سازی این کالای استراتژیک در چند ماهه اخیر و همچنین فراهم شدن امکان تولید بنزین در داخل کشور است.

بنا به نوشته مهر، آمار و ارقام نشان می دهد که با اجرای سهمیه بندی و کاهش 100 درصدی سهمیه بنزین خودروهای شخصی(در فصل تابستان) در شرایط فعلی با ادامه سناریوی اختصاص سهمیه ماهانه 60 لیتر بنزین یارانه‌ای نه تنها هیچ گونه نیازی به واردات بنزین نخواهد بود بلکه با راه اندازی طرح‌های جدید بنزین سازی امکان صادرات این فرآورده نفتی هم فراهم می شود.
 
این خبر به نوعی عرضه بنزین60لیتری را تقویت می‌کند. براساس این سناریو، قیمت بنزین کاملا آزاد نخواهد شد؛ بلکه به هر خانوار ماهانه 60 لیتر بنزین سهمیه ای 100 تومانی تعلق خواهد گرفت نه به هر خودرو. 

همچنین قیمت بنزین مازاد نیز بر سهمیه 60 لیتر به قیمت 800 تومان عرضه خواهد شد. به این ترتیب اگر در خانواده ای هر تعداد خودرو وجود داشته باشد، سهمیه مجموع خودروهای آن خانوار 60 لیتر خواهد بود. 

این در حالی است که این سناریو نیز هفته گذشته از سوی محمدرضا فرزین سخنگوی کار گروه طرح تحول تکذیب شد.

قیمت بنزین در کما
در حالی‌که بنزین استراتژیک‌ترین کالای مصرفی در ایران به حساب می‌آید و کوچکترین تغییرات در قیمت آن می‌تواند اقتصاد مردم را تحت تاثیر قرار دهد با این حساب و با وجود این که اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در کمتر از ده روز آینده آغاز می‌شود اما تاکنون هیچ خبر مشخصی درباره قیمت این کالای اساسی منتشر نشده است و تمام اخبار حول محور گمانه زنی قرار دارد.

با این وجود برخی از منابع از تعیین تکلیف نهایی قیمت بنزین درهفته گذشته خبر دادند اما اعلام کردند که دولت قصد دارد قیمت بنزین را به طور ناگهانی اعلام نماید. برهمین مبنا قرار است قیمت بنزین نه هم اکنون بلکه در آستانه هدفمندی یارانه ها اعلام شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد