همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

«کاسینی» از 3 قمر زحل تصویربرداری کرد

فضاپیمای کاسینی از نزدیکی «دیون»، «انسلادوس» و «تتیس» 3 قمر زحل پرواز کرده و از آن‌ها عکسبرداری کرده و به زمین ارسال کرده است که در این تصاویر جزئیات سطح این قمرها مشخص شده است.

این تصاویر بین روزهای 13 و 14 آگوست (22 و 23 مرداد) گرفته شده است و بر طبق اعلام ناسا این 3 قمر با سایر قمرهای این سیاره بسیار متفاوت هستند.

عکس قمر «دیون» در روز 13 آگوست (22 مرداد) از فاصله 119 هزار کیلومتری آن گرفته شده و در این تصویر دهانه‌هایی از یخ دیده می‌شود.

دیون حدود 700 مایل (یک هزار و 120 کیلومتر) قطر دارد، در مدار 377 هزار کیلومتری سیاره زحل قرا گرفته و فاصله این قمر تا سیاره‌اش همانند فاصله تنها قمر سیاره ما از زمین است.

قمر «تتیس» وجه اشتراک‌های زیادی با قمر «دیون» دارد و تقریباً هم اندازه قمر «دیون» است. بیشتر سطح آن را یخ تشکیل داده است. در مأموریت جداگانه فضاپیمای کاسینی از فاصله حدود 38 هزار کیلومتری قمر تتیس پرواز کرده و تصویر تهیه کرده است.

سطح قمر «آنسلادوس» نسبت به قمر دیون و تتیس کمتر یخ دارد و تنها حدود 505 کیلومتر آن را یخ تشکیل داده است. در این مأموریت فضاپیمای کاسینی از منطقه قطبی این قمر عکسبرداری کرده است. 

فضاپیمای کاسینی مأموریتی است که با همکاری آژانس فضایی آمریکا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی ایتالیا انجام شده است. این فضاپیما در سال 1997 به فضا پرتاب شد و بعد از سفری هفت ساله، در سال 2004 در مدار سیاره زحل قرار گرفت و از آن زمان تاکنون توانسته تصاویر ارزشمندی از حلقه سیاره زحل و اقمار آن تهیه کند این فضاپیما در این مدت مأموریت خود توانست اقمار جدید این سیاره را کشف کند و اطلاعات ارزشمندی را در مورد این سیاره در اختیار دانشمندان قرار دهد.

طبق زمان‌بندی اصلی مأموریت "کاسینی " باید در جولای 2008 (تیر 87) مأموریت این فضاپیما تمام می‌شد، اما هم اکنون مأموریت این فضاپیما تمدید شده است.

جیم گرین، مدیر برنامه‌های علمی سیارات ناسا گفت: تمدید این مأموریت به شناخت اسرار ناشناخته سیاره زحل کمک می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد