همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

جدا کردن دوقلوها

لاله ولادن بیژنی را حالا نه فقط بیشتر ما ایرانی ها، که خیلی از مردم دنیا می شناسند . موضوع جدا کردن این دو قلوی به هم چسبیده مشهور ایرانی، مثل موضوع جدا کردن دو قلوهای به هم چسبیده گواتمالایی- که آنها هم از سر به هم چسبیده بودند و سال گذشته جدا شدند- مورد توجه همه دنیا قرار گرفته و چند هفته اخیر مشهورترین رسانه های بین المللی به اخبارآن پرداخته اند، اما همین دو سه هفته پیش تولد نوزاد عجیب الخلقه دیگری در آرژانتین، سوژه دو قلوهای به هم چسبیده را داغ تر هم کرد . ماجرا این بود که یک زن آرژانتینی سه قلویی به دنیا آورده که دوقلویش 2 دختر بودند که به جز سر تقریبا در تمام نقاط به هم چسبیده بودند.

به این ترتیب، ماجرای تولد دوقلوهای به هم چسبیده به فصل هیجان انگیزتری ازپیش رسید. اگرتا به حال جراحان فکر می کردند سخت ترین کار جدا کردن دوقلوهایی است که از سر به هم چسبیده اند، حالا باید فکر جدا کردن دوقلوهایی را بکنند که سر جداگانه ای دارند. اما به هر کدامشان یک نیم تنه بیشتر نمی رسد. آیا واقعاً دو قلوهای آرژانتینی هم قابل جداسازی خواهند بود؟

ازهر40 هزار تولد و بهتر است بگوییم ازهر 200 هزار تولد زنده ، یک مورد دوقلوی به هم چسبیده مشاهده می شود . به دلایلی نامعلوم تعداد دوقلوهای به هم چسبیده دختر3 برابر بیشتر از دوقلوهای به هم چسبیده پسر است؛ اما این طور هم نیست که درباره دوقلوهای به هم چسبیده همه چیز نامعلوم باشد. مثلاً امروزه ما می دانیم که دوقلوهای به هم چسبده چطوربه وجود می آیند . می دانیم که این دوقلوها از یک تخمک بارور شده منشاء می گیرند و یک جفت دارند و از نظر ژنتیکی کاملاً شبیه هم هستند؛ اما تا بعد از روز سیزدهم لقاح از هم جدا نمی شوند و همین باعث می شود که بعضی از اعضایشان مشترک شود.

در واقع دو قلوها را به طور کلی به 2 دسته تقسیم می کنند:

دوقلوهایدی زیگوتو دوقلوهایمونوزیگوت. دی زیگوت ها که دو سوم دوقلوها را تشکیل می دهند ، آنهایی هستند که از ابتدا جدا بوده اند.

اما دو قلوهای مونوزیگوت آنهایی هستند که حاصل لقاح یک تخمک با یک اسپرم هستند، اما توده سلولی اولیه به دلایلی به 2 قسمت تقسیم می شود و هر کدام یک جنین را تشکیل می دهند . اگر تا پیش از روز سیزدهم بعد از لقاح سلولها کاملا از هم جدا شوند، دو قلوهایی شکل می گیرند که همه ما آنها را دیده ایم . دوقلوهایی شبیه به هم از هر نظر، اما جدا از هم . مشکل وقتی پیش می آید که به دلایلی نامعلوم دوقلوها تا روز سیزدهم از هم جدا نشوند .

تا کنون هیچ مورد سه قلو یا چهار قلوی به هم چسبیده متولد نشده است. اما انواع و اقسام دو قلوهای به هم چسبیده به دنیا آمده اند. دو قلوهای به هم چسبیده را این گونه تقسیم بندی می کنند :

1- دوقلوهایی که هرگز قلب یا بند ناف مشترک ندارند. اینها دو قلوهایی هستند که یا مثل لاله و لادن از سر به هم چسبیده اند و به آنها کرانیوپاگوس گفته می شود( حدود 2 درصد موارد ) و یا این که از پایین تنه به هم چسبیده اند که پیگوپاگوس نامیده می شوند( حدود 19درصد موارد )

2- دوقلوهایی که بند ناف مشترک دارند و در واقع از تنه به هم چسبیده اند. دسته ای از اینها از سینه به هم می چسبند و به آنهاتوراگو پاگوس( شایع ترین نوع دوقلوهای به هم چسبیده که حدود 35 درصد موارد را شامل می شود) گفته می شود. گروهی دیگر از ناحیه وسط شکم به هم می چسبند که امفالوپاگوس نامیده می شوند ( حدود 30 درصد موارد)

3- دسته آخر شکلهای نادر دوقلوهای به هم چسبیده هستند. مثلا دو قلوهای انگلی که یکی از آنها کوچکتر از دیگری و وابسته به آن یکی است و یا جنین درجنین که یکی از دوقلوها که معمولاً ناقص است کاملاً داخل بدن دیگری جا می گیرد. با همه این تقسیم بندی ها باز هم ممکن است شکلهای عجیبی از دوقلوهای به هم چسبیده متولد شوند که همه را انگشت به دهان بگذارند. درست مثل این دوقلوهای آرژانتینی به نظر شما اینها به کدام نوع از انواع دوقلوهایی که گفته شد، شبیه ترند؟

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد