همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

تصویری از یک منظومه خورشیدی نوزاد

ستاره شناسان آمریکایی با استفاده از تلسکوپ کک در هاوایی موفق شدند تصویری از یک منظومه خورشیدی نوزاد در کهکشان راه شیری تهیه کنند.

به گزارش UA News، دانشمندان دانشگاه آریزونا با استفاده از دستگاه «آسترا» بر روی تلسکوپ کک موفق شدند این تصویر جدید را از یک منظومه در حال تولد تهیه کنند.

این تصویر یک دیسک اولیه منظومه سیاره ای را نشان می دهد که داخل آن توده هایی از گاز و گرد و غبار با سرعت می چرخند و غذای لازم برای رشد ستاره ای در مرکز منظومه و سیارات و شهاب سنگ ها در اطراف این ستاره را تامین می کنند.

این منظومه خورشیدی در کهکشان راه شیری و در فاصله 500 سال نوری از زمین قرار دارد. این منظومه بسیار جوان است و به احتمال زیاد ظرف چند میلیون سال آینده سیاره های گازی غول پیکری در ابعاد و ویژگی های مشتری و زحل درون آن متولد می شوند و در آینده دورتر سیارات جامد و سنگی مشابه زمین ، زهره و مریخ نیز می توانند درون این منظومه شکل گیرند.

ستارگان از توده های گاز و گرد و غباری که زیر اثرات نیروی گرانش فرو می پاشند ، متولد می شوند و در فرایندی که بهینه سازی نام دارد جرم گازی را که به دور دیسک می چرخد به دست می آورند. این فرایندی است که ستاره شناسان آمریکایی موفق شدند به طور مستقیم آن را رصد کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد