همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

ساخت قوی‌ترین بینی الکترونیکی با مولکول‌های دی.ان.ای

محققین دانشگاه استنفورد این بار با دو نیم کردن مولکول دی.ان.ای و جایگزین کردن نیمی از آنها با مولکول‌های فلورسانت، به حس‌گر بویایی الکترونیکی جدیدی دست یافته‌اند که می‌تواند هر بویی را تشخیص دهد.

 حس بویایی یکی از پیچیده‌ترین حواس انسان و اغلب حیوانات است که با وجود این که سیستم به ظاهر چندان گسترده‌ای در مقایسه با بسیاری حواس دیگر ندارد، اما همیشه اعجاب‌آور بوده است. این که بینی انسان می‌تواند این همه بوهای مختلف را از هم تشخیص بدهد،‌ توانایی تحسین‌برانگیزی است و برای دانشمندان ساخت ابزاری که بتواند این توانایی را تقلید کند،‌ ساده نبوده است. اما پاپ‌ساینس این بار گزارش از مطالعه‌ای تازه می‌دهد که محققین آن معتقدند توانسته‌اند بینی الکترونیکی جدیدی بسازند که قابلیت‌های بویایی‌اش با بینی انسان برابری می‌کند و هر بویی از بوی شیر فاسد گرفته تا بوی دود حاصل از انفجار را تشخیص می‌دهد.

بر اساس این گزارش، محققین دانشگاه استنفورد مدعی شده‌اند که با استفاده از چارچوب مولکول‌های دی.ان.ای و مولکول‌های فلورسانت، به روشی تازه برای ساخت حس‌گرهای بویایی دست یافته‌اند که می‌تواند تحولی در این زمینه ایجاد کند و ساخت این قبیل حس‌گرها را خیلی هم ساده کند.

مولکول‌های دی.ان.ای، ‌اگر از کتاب‌های دوران تحصیل به یاد داشته باشید،‌ مولکول‌هایی هستند به شکل یک نردبان پیچ‌خورده که هر پله از این نردبان، ‌دو مولکول به هم متصل دارد و در مجموع چهار ماده،‌ پله‌های نردبان تابدار مولکول دی.ان.ای را تشکیل می‌دهند.

در این مطالعه جدید،‌ محققین استنفورد یک طرف مولکول دی.ان.ای را برداشته‌اند و در واقع آن را به دو نیم تقسیم کرده‌اند و به جای نیمه برداشته شده، ‌مولکول‌های فلورسانت را جایگزین کرده‌اند. به گفته آن‌ها،‌ مولکول به دست آمده می‌تواند در مجاورت مواد مختلف،‌ عکس‌العمل نشان بدهد و از آن‌ جا که پله‌های نردبان می‌توانند از چهار ماده ساخته شده باشند،‌ هر حس‌گری که با این روش تولید شود، ‌می‌تواند چهار بوی طبیعی اصلی را تشخیص بدهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد