همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

دود سیگار، ژنتیک غیرسیگاری‌ها را تغییر می‌دهد

قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران،‌ فعالیت ژنتیکی سلول‌های مسیر تنفسی افراد غیرسیگاری را به وضعیت سلول‌های افراد سیگاری شبیه می‌کند و همین امر منجر به بروز بیماری‌های ریوی در سیگاری‌های منفعل می‌شود

 برخی افراد سیگار می‌کشند. خیلی‌ها هم سیگار نمی‌کشند، اما مدام در معرض دود سیگاری‌ها قرار دارند. حتی شاید بتوان گفت با وجود افرادی که در اماکن مختلف مانند رستوران‌ها سیگار می‌کشند، خیلی از افراد در طول زندگی خود بارها با دود سیگار به صورت غیرمستقیم روبرو شده‌اند. به این دسته از افراد سیگاری‌های دست دوم یا سیگاری‌های منفعل گفته می‌شود، کسانی که سیگار نمی‌کشند، اما از مضرات سیگار در امان نیستند.

پیش از این بارها در مورد آثار دود سیگار بر سیگاری‌های منفعل مطلب منتشر شده است. اغلب آن‌ها به بیماری‌هایی مانند امفیزم و حتی سرطان ریه اشاره کرده‌اند. اما هیچ کدام به طور دقیق نگفته بودند که دقیقا چرا این اتفاق برای افرادی می‌افتد که در معرض دود سیگار دیگران قرار می‌گیرند.

بر اساس گزارش تایمز،‌ محققین دانشگاه ویل کورنل بالاخره دلیل این بیماری‌ها را کشف کرده‌اند. آن‌ها با بررسی سلول‌های مسیر تنفسی تعدادی داوطلب سیگاری و غیرسیگاری، به این نتیجه رسیده‌اند که مواجهه با دود سیگار، فعالیت ژنتیکی این سلول‌ها را تغییر می‌دهد.

سلول‌های مسیر تنفسی که از نای گرفته تا کیسه‌های هوایی کوچک درون شش‌ها قرار گرفته‌اند، چه در بدن افراد سیگاری و چه در بدن سیگاری‌های منفعل،‌ اولین سلول‌هایی هستند که با دود سیگار مواجه می‌شوند. فرضیه این محققین این بود که تمام بیماری‌های سیستم تنفسی، از آمفیزم و برونشیت گرفته تا سرطان ریه که در آن‌ها ریه توانایی گرفتن هوای کافی را از دست می‌دهد، به این سلول‌ها مربوط می‌شوند.

نتایج بررسی‌های آن‌ها نشان داد که همین‌طور هم هست. آن‌ها همه 25،000 ژن شناخته شده در انسان‌ها را در سلول‌های این افراد بررسی کردند. سپس به 372 ژن رسیدند که در سیگاری‌ها فعال بود اما در غیرسیگاری‌ها غیرفعال بود. آن‌ها افراد را به سه دسته تقسیم کردند: سیگاری‌ها، غیرسیگاری‌ها و کسانی که سیگاری نبودند اما اندکی در معرض دود سیگار قرار می‌گرفتند و یا وقتی سیگار به آن‌ها تعارف می‌شد قبول می‌کردند و در واقع بین دو گروه قبلی جای می‌گرفتند.

از بین این 372 ژن، گروه وسط در 34 درصد ژن‌ها با غیرسیگاری‌ها مشترک بودند و 11 درصد هم با سیگاری‌ها فعالیت ژنی مشترک داشتند.  بنابراین قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران،‌ باعث می‌شود که فعالیت ژنتیکی سلول‌ها به سمت مشابه شدن با فعالیت ژنتیکی سلول‌های افراد سیگاری برود و در نتیجه فرد به همان بیماری‌ها مبتلا می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد