همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

انسان‌های اولیه، لاکپشت‌های شاخ‌دار را در کمتر از 200 سال منقرض

شواهد تازه‌ای که از بررسی جمجمه و دیگر استخوان‌های به جامانده از لاک‌پشت های شاخدار و غول‌پیکر دوره چهارم زمین‌شناسی به دست آمده نشان می‌دهد انسان با شکار این خزندگان باعث انقراض آنها شده است.

لاک‌پشت‌های غول‌پیکر و شاخ‌دار ساکن سواحل جنوبی اقیانوس آرام آخرین بازماندگان این خانواده از انقراض های پی‌در‌پی روی زمین بودند. شواهدی که پیش از این به دست آمده بود نشان می‌داد آنها که احتمالا گیاه‌خوار بوده‌اند، 30 تا 40هزار سال پیش منقرض شده‌اند.

لاک پشتدانشمندان تاکنون تغییر شرایط آب‌‌و‌هوایی را عامل اصلی از میان‌رفتن این خزندگان غول‌پیکر 500 کیلویی می‌دانستند. اما کاوش‌های تازه و کشف بقایای لاک‌پشت‌هایی که جمجمه و استخوان‌های آنها نشان می‌دهد شکار شده‌اند؛ باز هم دخالت انسان را در انقراض یک گونه منحصر‌به‌فرد اثبات می‌کند.

به گزارش نیوساینتیست، تخمین عمر استخوان‌ها که با استفاده از محتوای کربن آنها انجام شده، نشان می‌دهد آخرین بقایای یافت‌شده از این جانداران بین 2890 تا 2760 سال قدمت دارد. این در حالی است که انسان اولین‌بار حدود 3000 سال پیش به این منطقه پا گذاشته است. تراور ورثی از دانشگاه نیوساوث‌ولز در سیدنی، استرالیا که این استخوان‌ها را کشف کرده است، می‌گوید: «انسان تنها به 2 قرن برای انقراض این جانداران نیاز داشته است».

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد