همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

آیا تماشای تلویزیون برای کودکان زیر دو سال خوب است؟

پژوهشی که اخیراً انجام شده نشان میدهد نوزادانی که فیلمهای آموزشی ویژه گروه سنی زیر دو سال را نگاه می کنند، کلمات کمتری نسبت به هم سن و سالان خود می دانند. ایا بایستی کودک زیر دو ساله مان را از تماشای تلویزیون منع کنیم؟ لیزا گرنسی، نویسنده کتاب « چگونه تماشای تلویزیون بر کودکان از ابتدای تولد تا پنج سالگی تاثیر می نهد» به این پرسش پاسخ می دهد.

تماشای تلویزیون و کودکان زیر دو سال

سوال: تماشای تلویزیون با مغز نوزاد چه می کند؟


پاسخ: فیلمها به خودی خود به ذهن بچه آسیب نمی زند. ولی زمان تماشای تلویزیون، او را از تعامل چهره به چهره که برای ایجاد اتصالات ضروری در مغز ضروری است باز می دارد. در نتیجه می بایست بدانیم که زمان تماشای تلویزوین در واقع جایگزین چه چیزی شده است. البته هنوز مشخص نیست که آیا بچه های زیر هجده ماه واقعاً میتوانند سر از تصاویر تلویزیونی در آورد یا نه.

سوال: عیبی ندارد اگر تلویزیون، وقتی که نوزاد مشغول تماشا آن نیست، روشن باشد؟


پاسخ: راستش این وضعیت حتی بدتر است. یک پژوهش نشان می دهد که وقتی که صدای پس زمینه وجود دارد، بچه ها در درک گفتگوهایی که در اطرافشان است دچار مشکلات بیشتری میشوند، و لذا یادگیری کلمات برایشان دشوارتر می گردد. همچنین این موقعیت بر بازی آنها هم تاثیر می نهد. بچه بجای چندین دقیقه بازی با یک اسباب بازی، فقط یک دقیقه با آن مشغول میشود و سپس به سراغ اسباب بازی دیگر میرود. این مساله بخاطر عدم توانایی تمرکز است.

سوال: با دانستن این مطالب، چگونه با دو فرزند کم سن و سال خودتان کنار آمدید؟


پاسخ: الان که نگاه میکنم میبینم لازم بود که بیشتر نگران تلویزیون موجود در پس زمینه می بودم تا برای پانزده دقیقه تماشای تلویزیون فرزندانم. چون می بایست بر محیطی که برای فرزندانمان نمرکز کنیم این سوال مطرح میشود که «چطور جرات می کنید برای نوزاد فیلم بگذارید؟!»

منبع:www.parenting.com 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد