همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

نمای ماهواره‌ای از تابستان تب‌زده روسیه

مسکو و بسیاری از شهرهای دیگر روسیه گرمای بی‌سابقه‌ای را در تابستان امسال تجربه کرده اند. با مطالعه نقشه ارائه‌شده توسط ناسا بهتر می‌توان تغییرات دمایی و موج گرمایی که منجر به آتش‌سوزی‌های اخیر شده را بررسی کرد.

 روسیه امسال تابستان فوق‌العاده گرمی را پشت سر گذاشته است. گرمای بالای 40 درجه سانتیگراد در شهرهایی مانند مسکو نه‌تنها باعث تلفات انسانی شده، بلکه به وقوع آتش‌سوزی‌های مهیبی در مناطق جنگلی این کشور نیز انجامیده است.

به گزارش نیوساینتیست، نقشه‌ای که به تازگی توسط ناسا منتشر شده، انحراف دما از میزان مورد انتظار آن را در روزهای 20ام تا 27ام جولای گذشته (30ام تیر تا 5ام مرداد) در بخش‌هایی از آسیا و اروپا نشان می‌دهد. این اطلاعات از داده‌های ارسال‌شده توسط MODIS، اسپکترورادیومتر تصویربرداری با دقت متوسط که روی ماهواره ترا متعلق به ناسا نصب شده است، بدست آمده‌اند. مبنای مقایسه و تعیین تغییرات، دمای متوسط این مناطق در بازه 9ساله میان سال‌های 2000/1379 تا 2008/1387 بوده است.

روسیه

درجه حرارت بی‌سابقه‌ای که به آتش‌سوزی در جنگل‌های اطراف مسکو منجر شده است را می‌توانید به رنگ‌های قرمز و قهوه‌ای در این تصویر ملاحظه کنید. منطقه آبی نقاطی را نشان می‌دهد که دمای پایین‌تری نسبت به دمای میانگین ناحیه در سال‌های گذشته داشته‌اند. از میان این مناطق می‌توان به بخش‌هایی از شمال روسیه و شرق قزاقستان اشاره کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد