همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

امیدواری دانشمندان برای ترمیم سلول های قلبی

 روزنامه دیلی تلگراف گزارش داد؛ دانشمندان معتقدند با کشف راهی برای تبدیل بافت های معمولی به سلول های ماهیچه ای ضربان دار، به زودی می توان قلب های آسیب دیده را به ترمیم بافت های خود واداشت.

این روش شبیه شیوه استفاده از سلول های بنیادی است با این تفاوت که به جای اینکه سلول های جدید در بیرون از بدن رشد داده و به بدن تزریق شود، برنامه ریزی سلول ها را در نقطه مورد نظر تغییر می دهند.

مشکل عمده قلب در بسیاری از افراد سالخورده یا کسانی که حمله قلبی را تجربه کرده اند، از بین رفتن سلول های ماهیچه ای ضربان دار قلب موسوم به کاردیومیوسیت است؛ تا کنون راهی برای فعال کردن مجدد این سلول ها وجود نداشت و بافت پیرامون آنها موسوم به فیبروبلاست نیز نمی توانست نقش آنها را انجام دهد.

پروفسور دیپاک سریواستاوا در موسسه گلداِستون در دانشگاه کالیفرنیا و گروه محققانش در این کشف که احتمالا تا پنج سال دیگر زمینه خودترمیمی بافت قلب را فراهم می سازد، به راهی دست یافته اند که فیبروبلاست را به کاردیو میوسیت تبدیل می کند.

بر اساس این گزارش، این روش شامل وارد کردن تدریجی سه ماده به داخل خون است که عملکرد سلول های قلب را تغییر می دهد؛ پس از این تزریق، طی دو هفته قلب روند احیای خود را انجام می دهد.

پروفسور سریواستاوا گفت : " نیمی از سلول های قلب فیبروبلاست هستند بنابر این پتانسیل این روش درمانی در خود قلب موجود است و امید فراوانی به بازتولید بافت های آسیب دیده آن داریم".

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد