همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

اسکن مغزی به جای مصاحبه شغلی!

دیگر مصاحبه های شغلی ، مشاوره با کارشناسان و تستهای روانشناسی را برای پیدا کردن شغل ایده آل خود فراموش کنید. تحقیقات جدید نشان می‌دهد با کمک یک اسکن مغزی ساده می‌توان بهترین کار را مناسب با توانایی‌های خود استفاده کنید.

همیشه پیدا کردن یک شغل مناسب بر اساس توانایی‌های یک فرد مورد توجه جویندگان کار و کارفرمایان بوده است. تجربه نشان داده است فقط با توجه به مدرک تحصیلی و حتی تجربیات فرد نمی‌توان به طور کامل نسبت به شناخت استعدادها و توانایی‌های او اطمینان حاصل کرد.
اما عصب‌شناسان و دانشمندان در حال نزدیک شدن به جایگاهی هستند که بتوانند با استفاده از شکل مغز هر فرد استعدادهای او را شناسایی کرده و توانایی‌های او را برای یک شغل خاص معین کنند.

در این روش آن‌ها مغز را بخش‌بندی کرده و می‌توانند قسمت‌های خاصی از مغز را به مهارت‌ها و دانش‌های فرد مرتبط کنند.
با استفاده از این ارزیابی‌های روانشناختی حتی می‌توان مشخص کرد که شما تا چه حد در کار کردن با دست‌های خود مهارت دارید و آیا استعداد‌ها و توانایی‌های خاصی دارید که دیگران از آن بی‌بهره باشند. به این ترتیب افرادی که دارای توانایی‌های ویژه هستند می‌‌توانند در پستی مشغول به کار شوند که دیگران به خوبی نمی‌توانند از عهده آن بربیایند.
در آخرین تحقیقات که توسط دانشگاه کالیفرنیا انجام شد، دانشمندان مغز بیش از 6 هزار داوطلب را اسکن کرده و نقشه مغزی آن‌ها را تهیه کردند. سپس این نقشه مغزی با نتایج 8 آزمایش مهارت‌یابی و ادراکی بررسی کردند تا ببینند آیا بین شکل و نقشه مغزی یک فرد و استعدادهای او ارتباط خاصی وجود دارد یا خیر.
آن‌ها متوجه شدند میزان ماده خاکستری مغز که برای محاسبات استفاده می‌شود و ماده سفید که برای ارتباطات استفاده می‌شوند نقش مهمی در شناخت قابلیت‌های یک فرد دارد. با ارزیابی این دو می‌تواند مشخص کرد یک فرد خاص در چه زمینه‌هایی مهارت دارد. برای مثال یک نفر ممکن است در ریاضیات، یادگیری، به یاد آوردن اعداد و ارقام مهارت داشته باشد و فرد دیگر در ارتباط با دیگران و قابلیت‌های زبانی دارای استعداد باشد.
در حال حاضر برای بررسی صلاحیت‌های یک فرد برای انتخاب شغل روش‌های زیادی وجود دارد. توجه به مدارک تحصیلی و سوابق کاری و هم‌چنین انجام مصاحبه‌های شغلی از مهم‌ترین و معمول‌ترین روش‌ها هستند. اما با این وجود بسیاری با وجود تحصیل در یک رشته خاص و حتی داشتن چند سال تجربه کاری نمی‌توانند به خوبی از عهده شغل مورد نظر بربیایند. این نشان می‌دهد که فقط با توجه به این فاکتورها نمی‌توان به تمام توانایی‌ها و قابلیت‌های یک فرد پی برد.
پروفسور ریچارد هایر، روانشناسی که این تحقیقات را انجام داده است در این باره گفت: این اولین بار است که تحقیقاتی با این شکل انجام می‌شود و ما معتقدیم می‌توان از این یافته‌ها برای انتخاب شغل هر فرد استفاده کرد.
او در این باره گفت: توجه به شکل و ساختار مغز یک فرد می‌تواند اطلاعات منحصر به فردی در مورد آن شخص دهد که می‌تواند به طور قابل توجهی برای انتخاب شغل درست مورد استفاده قرار گیرد.
عدم شناخت توانایی‌های یک فرد در یک شغل باعث بروز نارضایتی شغلی، بی انگیزگی و کاهش رضایت شغلی شود. محققان معقتدند بخش مهمی از عدم رضایت شغلی به واسطه انتخاب نادرست شغل صورت گرفته است.

چند درصد از مردم از شغلشان راضی هستند؟
در مورد رضایت شغلی در کشورهای دنیا تحقیقات زیادی انجام می‌شود. یکی از آخرین بررسی‌ها در این زمینه در کشور آمریکا صورت گرفته است.
در طی این بررسی که در سال 2010 در این کشور انجام شد مشخص شد فقط 45 درصد از آمریکایی‌ها از شغل خود راضی هستند. یکی از مهم‌ترین دلایل عدم رضایت شغلی نداشتن انتخاب درست است، اگرچه که بحران اخیر اقتصادی هم باعث شده است مردم نتوانند شغل مناسب خود را پیدا کنند اما همین موضوع هم نشان می‌دهد نارضایتی شغلی آن‌ها به دلیل نداشتن فرصت انتخاب درست است.
این تحقیقات نشان می‌دهد که عدم رضایت شغلی در این کشور در حال افزایش است. در سال 1987 نزدیک به 61 درصد از مردم این کشور از شغلشان رضایت داشتند، اما این آمار در طوی چند ده سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.در حال حاضر فقط 51 درصد معتقدند شغلشان برای آن‌ها جالب است و از بودن در آن احساس رضایت می‌کنند.
استفاده از روش جدید مورد توجه بسیاری قرار گرفته است و شاید در آینده نزدیک اسکن مغزی هم جزو دیگر مدارکی شود که فرد در هنگام رفتن به مصاحبه شغلی باید با خود همراه داشته باشد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد