همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

همه چیز ازهمه جا

عکس و مطالب خوندنی ودیدنی

بازگشت به عصر یخبندان با تداوم گرمایش جهانی فرقی ندارد !

شبیه‌سازی‌ها و امکان‌سنجی تزریق غبار گوگرد به استراتوسفر نشان می‌دهند، نمی‌شود با آغاز یک عصر یخبندان بر روی زمین، شرایط مطلوبی همراه با کاهش دما و افزایش بارش برای تمامی نقاط این کره خاکی فراهم کرد.

 اگر اخبار مرتبط با گرمایش جهانی را دنبال می‌کنید، حتما برگزاری اجلاس کپنهاک در آذرماه گذشته را یادتان هست. هنوز هم بحث‌و‌جدل بر سر راه حل‌های بین‌المللی برای معضل گرمایش جهانی ادامه دارد و متأسفانه باید بگویم امکان‌سنجی‌های انجام‌شده چندان با ایده راه حل جهانی سازگار نیستند. به عبارت دیگر اگر شما هم فکر می‌کنید راه حل‌های جهانی و ژئوزمین‌شناسی می‌توانند به سرعت ما را از شرایطی که ایجاد کرده‌ایم نجات دهند، باید کمی تجدیدنظر کنید

به گزارش نیوساینتیست، الگوسازی‌های تازه از استقرار سپر آفتابی که یکی از روش‌های پیشنهادی بوده است، نشان می‌دهد اجرای این روش در مناطق مختلف، تأثیرات متفاوتی به جا خواهد گذاشت. علاوه بر این نمی‌توان با استفاده از این سپر در کنار کاهش دمای زمین، انتظار افزایش بارش‌ها را داشت.

مایلز آلن از دانشگاه آکسفورد که در این تحقیق همکاری داشته است، می‌گوید: «این شیوه باعث نارضایتی مردم می‌شود. کارکرد آن خوب است اما همه جا یکسان عمل نخواهد کرد».

برای ایجاد این سپر آفتابی غبار گوگرد به استراتوسفر -بالا تر از ارتفاع 11 کیلومتری زمین- تزریق خواهد شد. این لایه از ذرات معلق می‌تواند مانند گرد‌وغبار آتشفشانی در اعصار یخبندان عمل کند و با برگرداندن پرتوهای خورشیدى به فضا باعث کاهش دمای زمین شود.

54 شبیه‌سازى انجام‌شده از حفظ شرایط فعلی یا تزریق مقادیر متفاوتی از ذرات گوگرد در جو زمین-از سال 2005- نشان می‌دهند، در صورت عدم ایجاد این سپر تا اواسط قرن حاضر شاهد افزایش دمای زمین و بارش‌ها خواهیم بود.

در غیر این صورت در کنار کاهش دمای زمین باید انتظار کاهش بارش باران و برف را نیز داشته باشیم. حجم غبار تزریق‌شده هر مقدار که باشد میزان گسترش آن در مناطق مختلف و نوع تأثیر آن در هر منطقه متفاوت خواهد بود و امکان بازگرداندن شرایط نیز حتی در پایین‌ترین حجم ذرات معلق وجود نخواهد داشت.

مطابق این مدل که در آن زمین به 23 ناحیه گوناگون تقسیم شده است، هر منطقه از زمین برای رسیدن به شرایط مطلوب به میزان متفاوتی از غبار گوگرد نیاز خواهد داشت و با گذشت زمان این تفاوت‌ها بیشتر خواهند شد.

کن کلدیرا از مؤسسه علوم کارنگی در استنفورد، کالیفرنیا می‌گوید: «این مدل یک راه حل جهانی نیست. تنها می‌شود با استفاده از آن شرایط زمین در آینده و تأثیرات منطقه‌ای را بررسی کرد».

کلدیرا معتقد است کشورهایی وجود دارند که گرمایش جهانی باعث‌شده شرایط آب‌و‌هوایی بهتری را تجربه کنند و در نتیجه نمی‌خواهند به گذشته برگردند. او می‌گوید: «مصر را در نظر بگیرید. فکر نمی‌کنم آب‌و‌هوای خشک و کمی خنک‌تر برای مردم این کشور گزینه مناسبی باشد».

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد